دسته‌بندی نشده

۷ راه اساسی برای ایجاد اعتماد بین مدیر و کارمندان

اگر احساس می‌کنید کارمندانتان به شما اعتماد ندارند، از راهکارهای ساده زیر کمک بگیرید و به طرز شگفت انگیزی مشکلات سازمان خود را حل کنید.

همه افراد با هر سطح تحصیلات و هر نوع شغلی که دارند باید در کارهای گروهی به همکاران خود اعتماد داشته باشند. به همین ترتیب اگر شما یک کارآفرین هستید، باید به افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید اعتماد داشته باشید. اگر مدیر یک سازمان یا شرکت هستید، باید اعتماد کارمندان را به خودتان جلب کنید. 

بسیاری از مشکلات یک سازمان از نبود اعتماد بین مدیر و کارمندان نشات می‌گیرد؛ زیرا نبود اعتماد تاثیر بسیار زیادی بر تصمیمات کارمندان و کیفیت کار آن‌ها دارد. 

چگونه باید اعتماد بین مدیر و کارمندان را شکل داد؟

۱- خوش قول باشید

ساده‌ترین و موثرترین راه برای ایجاد اعتماد بین مدیر و کارمندان، خوش قول بودن شما به عنوان یک مدیر است. اگر قول می‌دهید به درخواست کارمندان خود تا دوشنبه رسیدگی کنید، حتما این کار را انجام دهید یا اگر قول می‌دهید طرح پیشنهادی یکی از کارمندانتان را آخر هفته مطالعه کنید، به قول خود عمل کنید و روز کاری بعد از تعطیلات نظر خود را به او بگویید. 

کارمندان همیشه نظاره‌گر رفتار و اعمال مدیران هستند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. باید خوش‌ قول باشید تا بتوانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. اگر به وعده‌های خود عمل نکنید، در نهایت به اهداف سازمانی نخواهید رسید و کارمندان خود را از دست خواهید داد.

۲- خوش‌بین باشید

تعارض ذاتا اعتماد را زیر سوال می‌برد. زمانی که یک تعارض ایجاد می‌شود ما نمی‌دانیم که از مشکلات بزرگ‌تری نشات گرفته است یا یک مشکل کوچک و ساده است. بهتر است خوش‌بین باشید و هر تعارض را یک مشکل کوچک ببینید تا زمانی که بتوانید اطلاعات بیشتری درباره جزئیات به دست بیاورید و یا بتوانید درباره اتفاقاتی که رخ داده است عمیقا فکر کنید. 

اگر با ایجاد یک مشکل سریع به کارمندان خود شک کنید و خوش‌بین نباشید، آن‌ها نیز همین کار را با شما انجام خواهند داد. در نتیجه هیچ اعتمادی بین شما به وجود نخواهد آمد. بهتر است زمانی که یک مشکلی رخ می‌دهد، با کارمندان خود رفتار درستی داشته باشید و به دنبال ریشه مشکلات بگردید تا بین شما اعتماد ایجاد شود. 

۳- ارتباط چشمی برقرار کنید

یک راه بسیار ساده اما موثر برای ایجاد اعتماد بین افراد، برقراری ارتباط چشمی است. وقتی با کارمندان خود صحبت می‌کنید، به چشم آن‌ها نگاه کنید. پرهیز از تماس چشمی یکی از مواردی است که باعث می‌شود احساس بدی در کارمند شما ایجاد شود و همین موضوع باعث کم شدن ارتباط شما شود. پس بهتر است هنگام صحبت کردن با کارمندان، حتما به چشمان آن‌ها نگاه کنید. 

۴- با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید

وقتی در گروه مشکلی ایجاد می‌شود، در بیشتر مواقع به دنبال فردی می‌گردیم تا او را سرزنش کنیم و همه تقصیرها را به گردن او بیندازیم. در صورتی که این احتمال را در نظر نمی‌گیریم که بعد از این اتفاق، اعتماد میان اعضای تیم کم‌رنگ می‌شود. 

برای اینکه هنگام رخدادهای پیش بینی نشده در برابر اعضای تیم خود زیر سوال نروید، بهتر است ارتباط خود با آن‌ها را گسترده‌تر کنید و مسائل و مشکلات را با آن‌ها در میان بگذارید. بدون شک اعضای تیم، شما را درک می‌کنند و به خاطر هشدارهایی که از قبل به آن‌ها داده بودید اعتماد آن‌ها نسبت به شما بیشتر می‌شود. همچنین این کار نشانگر شجاعت و اعتماد‌به‌نفس کافی شما در مواجه با مسائل و بحران‌های پیش‌رو است. 

برقراری ارتباط کلید اصلی ایجاد اعتماد بین مدیر و کارمندان است. 

۵- کارمندان خود را بشناسید

همه مدیران باید برای شناخت کارمندان خود تلاش کنند. به ویژه شناخت کارمندان زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما علاوه بر اینکه مدیر یک گروه از افراد هستید، نقش رهبری آن‌ها را هم بر عهده دارید و آن‌ها را راهنمایی می‌کنید. 

آن‌ها به دلیل دانش و تجربه‌ای که به عنوان یک رهبر دارید به شما اعتماد دارند. دقیقا زمانی که یک مدیر دست از تلاش برای کارمندان خود بر می‌دارد، اعتماد بین آن‌ها نیز از بین می‌رود. 

شما به عنوان یک مدیر باید در جلسات مختلف شرکت کنید و درباره موضوعات مختلف با کارمندان خود گفت‌وگو کنید و به آن‌ها بازخورد دهید. با این کار، کارمندان به شما اعتماد می‌کنند و دست از قضاوت شما بر می دارند. 

پس همیشه در جلسات و دورهمی‌های تیمی حضور پیدا کنید و برای شناخت کارمندان خود تلاش کنید. 

۶- وقتی پاسخ سوالی را نمی‌دانید صادق باشید

هیچ اشکالی ندارد که شما به عنوان یک مدیر پاسخ سوالی را ندانید یا از موضوعی اطلاع نداشته باشید. در نتیجه بهتر است زمانی که پاسخ سوالی را نمی‌دانید با کارمندان خود صادق باشید. 

در این زمان باید به جای اینکه یک مشت حرف بی‌اساس به کارمندان تحویل دهید؛ به آن‌ها بگویید «درباره پاسخ این سوال مطمئن نیستم. چند ساعت به من فرصت بده تا پاسخ این سوال را پیدا کنم.»

اگر چند بار به سوال کارمندان پاسخ‌های اشتباهی بدهید، به مرور زمان آن‌ها اعتماد خود را نسبت به شما از دست می‌دهند. حتی ممکن است این حس در آن‌ها ایجاد شود که شما یک جواب سرسری به سوال آن‌ها داده‌اید و این یعنی کارمندانتان اهمیتی برای شما ندارند.  

اعتماد بین افراد بر پایه صداقت شکل می‌گیرد؛ پس اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید با آن‌ها صادق باشید. در عوض با تلاش برای پیدا کردن پاسخ صحیح، هم به آن‌ها نشان دهید که برایشان ارزش قائل هستید و هم ارزش خود را پیش آن‌ها بیشتر کنید.

۷- در بحران‌ها تسلیم نشوید

در نهایت، پایه و اساس اعتماد بین مدیر و کارمندان و دلیل اهمیت این مفهوم در یک کسب‌وکار این است که کارمندان باید مطمئن شوند که مدیر آن‌ها برای مدت طولانی در کنار آن‌ها خواهد بود و برای رسیدن سازمان به موفقیت تلاش خواهد کرد. 

مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد یا اتفاقات چه‌قدر بد می‌شوند؛ هیچ‌گاه تسلیم نشوید و با قدرت به سمت جلو حرکت کنید. کارمندان باید مطمئن باشند که در کنار شما می‌توانند از طوفان حوادث و بحران‌ها عبور کنند. 

وقتی در شرایط بحرانی قرار دارید باید تمام تمرکز و انرژی خود را برای حرکت رو به جلو و خارج کردن تیم خود از بحران صرف کنید. بعد از اینکه از بحران خارج شدید، می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. 

وقتی شما به عنوان یک رهبر بتوانید تیم خود را به سلامت از طوفان عبور دهید، آن‌ها می‌توانند با تمام وجود به شما اعتماد کنند و هیچ‌گاه این موضوع را فراموش نخواهند کرد. 

منبع: inc

2 نظر در “۷ راه اساسی برای ایجاد اعتماد بین مدیر و کارمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *