ChatGPT برای HR: راهنمای 2023 و آنچه هوش مصنوعی می تواند برای شما انجام دهد
ChatGPT ماههاست که بیشترین بحث را در بین ابزار هوش مصنوعی داشته است. و به درستی، تقریباً برای هر کارمند، از جمله متخصصان منابع انسانی، فرصتی برای صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی ایجاد می کند.
ChatGPT یک ماه پس از راهاندازی، ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت که سریعترین پایگاه کاربر رو به رشد ثبت شده را ایجاد کرد. طبق برآورد Sunweb، ابزار ChatGPT در پایان آوریل شاهد 1.76 میلیارد بازدید بود. بازار پتانسیل استفاده نشده ابزارهای هوش مصنوعی را در سادهسازی نحوه جستجوی اطلاعات و کار مشاهده کرده است.
این ابزار هنوز در مرحله پیش نمایش تحقیقاتی خود است و در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس است، زیرا این شرکت فراتر از ChatGPT، OpenAI، بازخورد کاربران را جمع آوری می کند تا در مورد نقاط قوت و ضعف ابزار بیاموزد. در همین حال، نسخه پولی ChatGPT-4 در مارس 2023 راه اندازی شد.
در بخش اول این مقاله دو قسمتی، عمیقتر به ChatGPT میپردازیم، مزایا و خطرات را مورد بررسی قرار میدهیم و نحوه استفاده اخلاقی از ChatGPT را به اشتراک میگذاریم. بخش دوم توضیح میدهد که چگونه متخصصان منابع انسانی میتوانند از ChatGPT با مثالهای مفید برای شروع کار استفاده کنند.
ChatGPT چیست؟
ChatGPT یک چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته است. ChatGPT از دو بخش تشکیل شده است: چت – که به عملکرد ربات چت آن اشاره دارد و GPT – که مخفف ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد است.
به عبارت ساده تر، یک ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده مولد الگوریتمی است که مکالمات انسان مانند یک ربات چت را با پیش بینی اینکه کدام کلمه به احتمال زیاد در مرحله بعدی قرار می گیرد، تولید می کند.
سایر شرکت ها (بزرگ) نیز GPT های خود را ایجاد کرده اند. هوش مصنوعی بینگ مایکروسافت و بارد گوگل وجود دارد. به عنوان مثال، در حوزه منابع انسانی، TalentGPT Beamery وجود دارد.
ChatGPT برای HR چه کاری می تواند انجام دهد؟
بر کسی پوشیده نیست که هوش مصنوعی بخشی از عملکرد منابع انسانی خواهد شد. در روندهای منابع انسانی خود در سال 2023، ما افزایش و اجرای الگوریتمی منابع انسانی را برای استخدام، اخراج و آموزش کارکنان پیش بینی کردیم. گزارش روندهای منابع انسانی همچنین نشان می دهد که 40 درصد از عملکردهای منابع انسانی در شرکت های بین المللی قبلاً برنامه های هوش مصنوعی را پیاده سازی کرده اند.
زمانی که هوش مصنوعی در عملکرد منابع انسانی به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند ابزار ارزشمندی برای متخصصان منابع انسانی باشد تا:
حذف وظایف تکراری: متخصصان منابع انسانی اغلب با وظایف اداری تکراری مانند پاسخ دادن به سوالات رایج کارکنان، برنامه ریزی مصاحبه ها یا به روز رسانی سوابق کارمندان سر و کار دارند. ChatGPT می تواند با ارائه اطلاعات به متخصصان و کارمندان منابع انسانی، به سؤالات معمول رسیدگی کند تا منابع انسانی بتواند بر فعالیت های استراتژیک تر تمرکز کند.
تسریع در جستجوی استعدادها: ChatGPT می تواند با غربالگری و فهرست کوتاه رزومه ها یا برنامه های کاربردی به جذب استعداد کمک کند. این می تواند شرح وظایف را تجزیه و تحلیل کند و آنها را با نامزدهای مربوطه مطابقت دهد و در زمان و تلاش متخصصان منابع انسانی صرفه جویی کند. همچنین می تواند در فرمول بندی سوالات غربالگری و مصاحبه کمک کند.
کمک به کاهش جابجایی کارکنان: ChatGPT میتواند با تجزیه و تحلیل دادههای کیفی منابع انسانی مانند مصاحبههای خروج، نظرسنجیهای کارکنان یا بازخورد به شناسایی دلایل بالقوه جابجایی کارکنان کمک کند. می تواند الگوها را شناسایی کند، مضامین مشترک را شناسایی کند و زمینه های بالقوه برای بهبود را برجسته کند. این تجزیه و تحلیل می تواند به متخصصان منابع انسانی کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه ای برای رسیدگی به مسائل، بهبود رضایت کارکنان و کاهش گردش مالی انجام دهند.
بهبود تعامل کارکنان: ChatGPT میتواند پاسخهای شخصی به سؤالات کارکنان ارائه دهد، خطمشیها و مزایای شرکت را راهنمایی کند و ارتباط بین منابع انسانی و کارمندان را تسهیل کند. ChatGPT همچنین می تواند در توسعه ابتکارات مشارکت کارکنان، مانند نظرسنجی ها یا برنامه های شناسایی کمک کند.
تجزیه و تحلیل دادههای منابع انسانی کیفی برای شناسایی روندها و فرصتها: بخشهای منابع انسانی اغلب دادههای کیفی را از طریق بازخورد کارکنان، بررسی عملکرد یا ارزیابیهای فرهنگی جمعآوری میکنند. ChatGPT می تواند این داده ها را برای شناسایی روندها، الگوها و فرصت های بالقوه برای بهبود تجزیه و تحلیل کند. ChatGPT میتواند بینشهای ارزشمندی را به متخصصان منابع انسانی ارائه دهد و با پردازش و خلاصهسازی سریع حجم زیادی از دادهها، تصمیمگیری مبتنی بر داده را امکانپذیر کند.
ChatGPT همچنین فرصتهای کاربردی متعدد (و بالقوه استفاده نشده) را برای منابع انسانی در سراسر استخدام، نصب، آموزش، چت رباتهای منابع انسانی، مدیریت عملکرد و انطباق ارائه میدهد.
مشاغل منابع انسانی با ChatGPT نمی تواند جایگزین شود
به همان اندازه که ChatGPT و سایر برنامههای AI برای منابع انسانی میتوانند زندگی متخصصان منابع انسانی را آسانتر کنند، چیزهای خاصی وجود دارد که نمیتواند آنها را تحت کنترل خود درآورد. در اینجا چند نمونه هستند:
ارائه حمایت عاطفی از کارکنان: ChatGPT برای به عهده گرفتن پشتیبانی عملیاتی مناسب است. با این حال، هرگز نمی تواند جای لمس انسان را بگیرد یا شفقت ایجاد کند. همچنین قادر به حمایت عاطفی یا همدلی نخواهد بود.
به ویژه هنگامی که یک کارمند با یک همکار یا مدیر مشکلی دارد که نیاز به حل دارد یا هنگام کمک به کارکنان در حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم.
توسعه استراتژی ها و ایجاد تغییر: در حالی که ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است به نوشتن (بخش هایی از) یک استراتژی کمک کند، اما قادر به ایجاد و اجرای آن نخواهد بود.
این همچنین در هنگام کنترل تغییرات صادق است. ChatGPT می تواند نقش حمایتی در ایجاد تغییرات سازمانی ایفا کند، اما این تغییر همچنان باید توسط تیم افراد اجرا شود.
شکل دادن به فرهنگ سازمانی : منابع انسانی همچنین در شکل دادن به فرهنگ شرکت و تأثیرگذاری بر رهبری مهم است. به این ترتیب، آنها مسئول همسویی مدیران و کارکنان با فرهنگ، پرورش حس مالکیت و حفظ مسئولیت در تمام سطوح شرکت هستند.
فعالیتهای مختلف دیگری مانند مدیریت اکوسیستمهای نیروی کار، بازتعریف استراتژیهای کار از راه دور و ترکیبی، ایجاد سازمانهای هدفمحور و تغییر شکل یادگیری در محل کار همچنان بر عهده منابع انسانی باقی خواهند ماند.
محدودیت ها و خطرات ChatGPT برای منابع انسانی
در حالی که ChatGPT یک فناوری چشمگیر است، این ابزار محدودیت های خود را نیز دارد. برخی از محدودیتهای رایج عبارتند از:
محدودیت های ChatGPT:
داده های محدود در حال حاضر، دادههای آموزشی ChatGPT فراتر از سپتامبر 2021 نیست. بنابراین، برخی از دستورات یک نتیجه به روز (یا هیچ نتیجه ای) را ارائه نمی دهند.
پاسخ های نادرستی که درست به نظر می رسند. به این موضوع «توهم» یا سوگیری بیش از حد اعتماد به نفس نیز گفته می شود. این بدان معنی است که ChatGPT با ارائه اطلاعات نادرست واقعی که به درستی آن دلالت دارد، به سؤالاتی پاسخ می دهد که پاسخ آنها را نمی داند.
پاسخ های مغرضانه ChatGPT فقط به اندازه داده هایی است که با آن آموزش داده شده است، مانند هر ابزار دیگری که مبتنی بر هوش مصنوعی است. اگر دادهها دارای سوگیری یا تعصب باشد، ربات چت ممکن است پاسخهایی را نیز ایجاد کند.
برای مثال، دادههای کنونی عمدتاً انگلیسی هستند و شامل یک جهانبینی عمدتاً غربی است. این ممکن است به برخی عدم حساسیت فرهنگی و/یا سوء تفاهم منجر شود.
بدون منبع این ابزار مرجع، پاورقی یا پیوندی برای پاسخهای خود ارائه نمیکند و تأیید اطلاعاتی را که ارائه میکند دشوار میکند. در برخی موارد، ChatGPT منابع جعلی نیز ارائه کرده است.
خطرات ChatGPT:
با در نظر گرفتن این محدودیت ها، ChatGPT خطرات بالقوه ای را برای HR ارائه می دهد:
جانبداری. اگر کنترل نشود، ابزارهای هوش مصنوعی دری را برای تعصب به طور بالقوه به فرآیندهای مختلف منابع انسانی باز می کنند. این قبلاً در آمازون و اخیراً در روز کاری رخ داده است، جایی که سیستمهای هوش مصنوعی و ابزارهای غربالگری آنها ظاهراً متقاضیان سیاه پوست، ناتوان یا بالای 40 سال را با نرخی نامتناسب رد صلاحیت میکردند.
در ایالات متحده، کمیسیون فرصت های شغلی برابر (که قوانین فدرال را برای منع تبعیض شغلی اجرا می کند) نیز در جلسات اخیر در حال بررسی استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیری های استخدامی بوده است. نتیجه این جلسات ممکن است بر سیاست های استخدام هوش مصنوعی در آینده تأثیر بگذارد.
اطلاعات نادرست داده های آموزشی فعلی تا سپتامبر 2021 می رسد که می تواند منجر به اطلاعات قدیمی یا منسوخ شود.
امنیت سایبری. کارمندان به طور فزاینده ای از ChatGPT به صورت مخفیانه استفاده می کنند، که به طور بالقوه خطرات قابل توجهی را برای شرکت ها در هنگام اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه ایجاد می کند.
نحوه استفاده اخلاقی از ChatGPT در منابع انسانی
به دلیل اهمیت آن، این موضوع سزاوار بررسی عمیق تر است. در حال حاضر، اجازه دهید اصول اخلاقی استفاده از ChatGPT (و همه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی) در منابع انسانی را پوشش دهیم:
ایجاد یک طرح. تصمیم بگیرید که می خواهید از ChatGPT برای چه کاری استفاده کنید و چه کاری را انجام ندهید. مشخص کنید چه کارها یا فعالیت هایی می تواند «ChatGPT» باشد. ما در بخش دوم این مقاله چند نمونه را در طول چرخه عمر کامل کارکنان به اشتراک خواهیم گذاشت.
از آنجایی که ابزار هنوز در مرحله آزمایشی خود است، ممکن است عاقلانه باشد که از آن فقط برای مواردی استفاده کنید که «نمیتوانند اشتباه پیش بروند.
ابزار را امتحان کنید. قبل از ادغام ChatGPT در مراحل مختلف چرخه زندگی کارکنان، ابتدا آن را امتحان کنید! ارزیابی کنید که آیا ChatGPT برای تیم منابع انسانی شما ارزش دارد یا خیر، و برنامهها و قوانین استفاده از آن را تعیین کنید.
بررسی لازم را انجام دهید. همانطور که مشخص شد، ChatGPT ممکن است به روزترین یا دقیق ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار ندهد. خروجی را به صورت اسمی نگیرید. قبل از گنجاندن هر چیزی که در یک فرآیند یا کار ارائه شده است، واقعیت را بررسی کنید و در مورد صحت نتایج تحقیق کنید.
اطلاعات حساس یا شخصی را به اشتراک نگذارید. ChatGPT هنوز در مرحله آزمایشی و توسعه است، که می تواند به این معنی باشد که امنیت ابزار هنوز به حد مطلوبی نرسیده است. به عنوان مثال، یک نقص اخیر ChatGPT به کاربران اجازه می دهد عناوین مکالمات کاربران دیگر را ببینند.
یک خط مشی ChatGPT برای کارمندان ایجاد کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، کارمندان به طور فزاینده ای از ChatGPT استفاده می کنند. مخفیانه برای جلوگیری از این امر، باید خط مشی «نحوه استفاده ایمن از ChatGPT» را برای کارمندان ایجاد کنید. برخی از شرکت های (بزرگ) نیز GPT خود را توسعه داده اند. برخی دیگر اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در یک پلتفرم هوش مصنوعی را نظارت می کنند یا یک GPT تایید شده توسط شرکت را در محل کار معرفی کرده اند. دیگران، مانند Deloitte و JPMorgan، به سادگی استفاده از آن را ممنوع کرده اند.
با بخش IT و حقوقی خود مشورت کنید. یا با یک کارشناس خارجی امنیت سایبری. این منطقه نامشخص است، بنابراین از افرادی که خطرات و پروتکلهای امنیتی را درک میکنند، مشاوره بگیرید.
در بخش 2 این مقاله، به بررسی دستورات ChatGPT برای HR و نحوه استفاده از ChatGPT برای دریافت بهترین پاسخ خواهیم پرداخت.