رضایت شغلی به عنوان سطح رضایت کارکنان از شغل خود تعریف می شود. این فراتر از وظایف روزانه آنهاست و تا رضایت از اعضای تیم/مدیران، رضایت از سیاست های سازمانی و تأثیر شغل آنها بر زندگی شخصی کارکنان را پوشش می دهد.
رضایت شغلی اصطلاحی است که ما اغلب می شنویم، اما آیا می دانید تعریف دقیق آن چیست و چگونه نبود آن می تواند بهره وری شرکت شما را کاهش دهد؟ راهنمای شرکت هفت سنگ در مورد رضایت شغلی، محرکهای آن و مزایای آن و اینکه چگونه سازمان شما میتواند از افزایش رضایت در محیط کار بهره مند شود را بخوانید.
نظرسنجی 2019 توسط هیئت کنفرانس (ایالات متحده) دیدگاه جدیدی برای ما ایجاد می کند که نشان می دهد رضایت شغلی اکنون به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته رسیده است. بنابراین، این چگونه بر شرکت شما تأثیر می گذارد؟ ابتدا، باید دقیقاً بدانید که رضایت شغلی چیست و چگونه می توانید آن را برای سال 2023 و پس از آن به طور دقیق اندازه گیری کنید.
رضایت شغلی چیست؟
رضایت شغلی، یک معیار غیرقابل اندازهگیری، به عنوان پاسخ احساسی مثبتی تعریف میشود که هنگام انجام کار یا زمانی که در محل کار حضور دارید، تجربه میکنید. سازمانهای پیشرو در حال حاضر در تلاش هستند تا این احساس را اندازهگیری کنند، و نظرسنجیهای رضایت شغلی در بیشتر محیطهای کاری به یک عنصر اصلی تبدیل شدهاند.
مهم است که به خاطر داشته باشید که رضایت شغلی از کارمندی به کارمند دیگر متفاوت است. در یک محل کار، تحت شرایط یکسان، عواملی که به یک کارمند کمک میکند نسبت به شغل خود احساس خوبی داشته باشد، ممکن است برای کارمند دیگر صدق نکند. به همین دلیل، داشتن یک رویکرد چند بعدی برای رضایت کارکنان ضروری است که حوزه های زیر را پوشش می دهد:
ماهیت چالش برانگیز کار، سوق دادن کارکنان به موقعیت های جدید
سطح رفاه (رفت و آمدهای کوتاه، دسترسی به ابزارهای دیجیتال مناسب و ساعات کاری انعطاف پذیر)
قدردانی منظم توسط مدیر مستقیم و سازمان
پرداخت رقابتی
وعده پیشرفت شغلی در هماهنگی با اهداف رشد شخصی کارکنان
10 عاملی که سطح رضایت کارکنان شما را تعیین می کند
هیچ تعریف واحدی از رضایت شغلی وجود ندارد و عوامل موثر در آن به ماهیت محل کار شما بستگی دارد. به عنوان مثال، یک کارمند راضی در بخش تولید با یک برنامه نویس راضی متفاوت به نظر می رسد. با این حال، ده ویژگی وجود دارد که هر محیط کاری که به سمت رفاه و رضایت کارمندان طراحی شده است، مشترک است.
1. آیا شرکت شما به کارکنان خود اهمیت می دهد؟
به یاد داشته باشید، فقط مراقبت کافی نیست – این مراقبت را به طور منظم از طریق خبرنامه، پاداش، مشوق های پرداختی و سایر اشکال ارتباطی به کارمندان منتقل کنید.
شرکتهایی که سطح رضایت شغلی بالایی دارند، مانند گوگل و استارباکس، داستانهای شادی و رضایت کارکنان را نیز به عنوان بخشی از استراتژی ارتباطی خود نشان میدهند.
2. آیا محل کار فضایی برای کارمندان دارد تا به سرگرمی های خود بپردازند؟
امروزه، بیشتر ما بخش قابل توجهی از هفته را در محل کار می گذرانیم، اما این بدان معنا نیست که می خواهیم سرگرمی ها یا علایق شخصی خود را نادیده بگیریم.
محیط کاری که در آن کارکنان وقت آزاد کافی برای خواندن کتاب، اطلاع از اخبار، صرف یک وعده غذایی دلپذیر دارند– و در آن چنین رفتارهایی به عنوان کم کاری در نظر گرفته نمی شود – رضایت شغلی بهتری را فراهم می کند.
3. میانگین فاصله بین پاداش و ارتقا چقدر است؟
محیط کسب و کار فعلی سریع است و اگر ارتقا و پاداش در میان نباشد، کارمندان به شرکت های پیشرو در این زمینه نقل مکان خواهند کرد.
یک قانون سرانگشتی خوب این است که فاصله بین ترفیع کارمندان کمتر از میانگین دوره تصدی کارمندان باشد. برای مثال، اگر کارمندان به طور متوسط پنج سال و دو ماه در شرکت شما بمانند، ترفیعات باید حداقل در فواصل دو ساله برنامه ریزی شوند. اگر چنین انتقالهایی ممکن نیست، برنامههای آموزشی متقابل ارائه کنید تا به هر کارمند فرصتی برای کشف نقشهای جدید در سازمان بدهید.
مهمتر از آن، کارکنان خود را در مورد سیاست های ارتقاء در سازمان خود آگاه کنید تا بدانند چه چیزی و چه زمانی باید انتظارش را داشته باشند.
4. آیا کارکنان حس احترام را دریافت می کنند؟
محل کار که در آن کارکنان به طور مرتب احساس می کنند مورد انتقاد قرار می گیرند یا تحت نوعی نظارت هستند، برای نارضایتی آماده است. شما می توانید نارضایتی آنها را از طریق گفتگوهای انفرادی با کارمندان، یا از طریق داده های ناشناس جمع آوری شده از طریق نظرسنجی های رضایت کارکنان تشخیص دهید و سپس اقدامات مناسب را برای بهبود تجربه آنها در این زمینه انجام دهید.
5. آیا فرهنگ بازخورد دو طرفه وجود دارد؟
کارکنان به بازخورد منظم (هم مثبت و هم سازنده) نیاز دارند تا بدانند در مسیر درستی هستند.
همچنین، آنها می خواهند نظرات خود را با مدیران / HR / مدیریت ارشد به اشتراک بگذارند تا آینده شرکت را هدایت کنند. این فرهنگ بازخورد دو طرفه برای حفظ رضایت کارکنان ضروری است. البته دو چندان لازم است که شما به بازخوردی که دریافت می کنید عمل کنید.
6. در مورد مسئله تعادل بین کار و زندگی کجا ایستاده اید؟
شرکت ها باید سعی کنند فرهنگ غیر سمی عملکرد بالا را ایجاد کنند، جایی که بهره وری بر رفاه اولویت ندارد. تعادل مثبت کار و زندگی در این امر ضروری است.
طبق گزارش 2019 شادی در محل کار توسط Udemy، تعادل بین کار و زندگی برای 37 درصد از حرفهایها به شغل معنا میبخشد. روزهای کار از خانه، مرخصی با حقوق و مزایای کاری انعطاف پذیر راه های بسیار خوبی برای کمک به کارکنان برای دستیابی به این هدف هستند.
7. کارمندان روابط خود را با مدیران گزارشگر خود چگونه ارزیابی می کنند؟
همه ما این اصل را شنیدهایم که کارمندان مشاغل را رها نمیکنند، بلکه رئیسها را ترک میکنند. و این توسط مطالعات تأیید شده است – یک نظرسنجی توسط گالوپ نشان داد که 75٪ از فرسایش داوطلبانه را می توان به رفتار سرپرستان مستقیم نسبت داد و نه خود شغل.
باز هم، نظرسنجی های هدفمند رضایت شغلی (که به صورت تیم به تیم اجرا می شود) می تواند به ریشه کنی این موضوع کمک کند.
8. آیا سازمان شما از سیاست های منصفانه و فراگیر پیروی می کند؟
تنوع و شمول در محل کار تاثیر مثبتی بر نتیجه کسب و کار دارد و در عین حال فرهنگ و محیط کاری شرکت را نیز بهبود می بخشد. با اطمینان از انصاف نسبت به همه کارکنان خود، صرف نظر از سن، جنسیت یا ناتوانی، می توانید سطح متوسط رضایت را در سراسر شرکت افزایش دهید.
به عبارت دیگر، رضایت شغلی نباید به تعداد معدودی محدود شود – همه، در سراسر شرکت، باید سطح رفاه یکسانی را تجربه کنند.
9. آیا کارکنان می توانند خلاقیت خود را در شغلشان به کار بگیرند؟
در حالی که این بستگی به صنعت خاص شما دارد، کارمندان نباید هنگام نشان دادن روحیه خلاقیت در شغل خود خفه شوند.
در واقع، برنامههای یادگیری و توسعه را میتوان برای تقویت مهارتهای خلاقانه به کار برد و شرکت شما را نوآورانهتر کرد. در غیر این صورت، شما در معرض خطر داشتن نیروی کاری هستید که احساس میکند شنیده نمیشود، با همان قوانینی که بارها و بارها بر آنها تحمیل میشود.
10. آیا کارکنان نسبت به نقش خود احساس امنیت می کنند؟
امنیت شغلی اکنون یک نگرانی اصلی است زیرا فناوری فرآیندهای موجود را به هم می زند و اتوماسیون مدل های قدیمی کار را تهدید می کند. به عنوان یک کارفرمای متمرکز بر آینده، باید به وضوح توضیح دهید که چگونه نقش یک کارمند در طول سال ها تغییر خواهد کرد و آنها را برای این تغییر مجهز کنید.
کارمندان نباید در مورد شغل خود احساس ناامنی کنند – شما می توانید با حفظ یک خط ارتباطی ثابت بین کارمندان خط مقدم و رهبری ارشد از این موضوع اطمینان حاصل کنید.
جدا از اصول اولیه مانند پاداش، مزایای کارکنان و امکانات محل کار، این ده عامل کمک زیادی به بهبود یا تأثیر منفی بر رضایت کارکنان دارند. و به همین دلیل است که نمی توانید از عهده داشتن کارمندان ناراضی برآیید.
5 دلیل برای اینکه رضایت شغلی بسیار مهم است
با کار فعالانه بر روی رضایت در محیط کار، در نهایت به کارمندانی می رسید که درگیرتر و مشتاق تر هستند. این از چندین جهت به نفع شرکت شماست.
1. کارکنان راضی به مشتریان راضی تبدیل می شوند
اگر کارمندان در محل کار ناراضی باشند، این احتمال وجود دارد که نتایج این نارضایتی در تعامل آنها با مشتری منعکس شود. مراکز تماس، به طور خاص، نمی توانند کارمندان ناراضی داشته باشند – این مطمئناً در هر کلمه ای که می گویند و هر کمپینی که روی آن کار می کنند نشان می دهد.
حتی در مشاغلی که با مشتری روبرو نیستند، رضایت کم می تواند باعث ایجاد خطا در جریان کار شود – به عنوان مثال، نرخ نقص بالاتر در تولید و کد بد در توسعه نرم افزار. به همین دلیل است که رضایت کارکنان برای شرکت های مشتری محور حیاتی است.
2. گردش مالی داوطلبانه کاهش خواهد یافت
گاهی اوقات، گردش مالی می تواند برای کسب و کار مفید باشد، زیرا استعدادهای تازه ای را وارد سازمان می کند. اما جابجایی داوطلبانه متفاوت به نظر می رسد – شما در معرض خطر از دست دادن استعدادهای برتری هستید که در طول سال ها به دقت آموزش داده اید.
همچنین، این استعداد پس از خروج از شرکت، دانش قبیله ای را با خود همراه می کند، که می تواند رقابت برای محصولات و خدمات ارائه شده شما را سخت تر کند. از سوی دیگر، یک نیروی کار راضی کمتر احتمال دارد کار را ترک کند.
3. شانس ارجاع را افزایش می دهید
گزارشی از Jobvite نشان میدهد ارجاعها 7 درصد از همه درخواستها را تشکیل میدهند، اما 40 درصد از همه استخدامها را تشکیل میدهند. کارمندی که از شرایط کاری و مقیاس دستمزد راضی است، به احتمال زیاد دوستان خود را نسبت به یک کارمند ناراضی توصیه می کند.
عوامل مرتبط با عدم جبران خسارت بخش بزرگی از این مزیت را تشکیل می دهند، زیرا کارمندان قبل از توصیه به شخص دیگری، عوامل متعددی را ارزیابی می کنند.
4. رضایت مستقیماً با بهره وری شما در ارتباط است
در یک محیط کاری مثبت، کارکنان به احتمال زیاد هر روز بهترین کار خود را به کار می گیرند. به عنوان مثال، تحقیقات بنیاد بازار اجتماعی و مرکز مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی (CAGE) دانشگاه وارویک متوجه شد که کارمندان شاد به طور متوسط 20٪ بیشتر از کارمندان ناراضی بهره وری دارند!
یک دلیل ثانویه نیز برای این وجود دارد – مکان های کاری با رضایت بالا سلامت کارکنان را در اولویت قرار می دهند. بنابراین، آنها به احتمال زیاد از خودشان مراقبت می کنند و قبل از اینکه بر کار تأثیر بگذارد، به مسائل استرس/فرسودگی شغلی/سلامتی رسیدگی می کنند.
5. در دراز مدت، می توانید هزینه های منابع انسانی را به طور چشمگیری کاهش دهید
به طور معمول، شما باید برای هزینه های ثابت و متغیر به عنوان بخشی از بودجه منابع انسانی خود برنامه ریزی کنید. رضایت کم می تواند به طور قابل توجهی جنبه متغیر این معادله را خدشه دار کند – کارکنان ناراضی به نظرسنجی های هدفمند، یادگیری و توسعه تخصصی، کمک های شغلی اضافی نیاز دارند و در نهایت ممکن است منجر به هزینه های استخدام مجدد و بازآموزی در صورت جابجایی شود. همه اینها به شما نیاز دارد که بیش از آنچه انتظار داشتید سرمایه گذاری کنید.
با در اولویت قرار دادن رضایت شغلی در شرکت خود، می توانید جلوتر از منحنی باشید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مشکل بی سابقه ای به دلیل رضایت کم ایجاد نمی شود.
با توجه به این مزایا، سازمانهای بیشتری روی طرحهای رضایت شغلی سرمایهگذاری میکنند. و این تأثیر قابل توجهی بر رضایت شغلی داشته است، همانطور که در آمار زیر مشاهده می شود.
آماری که نشان می دهد رضایت کارکنان در حال افزایش است
با نگاهی به آمار رضایت شغلی، مجموعهای از انواع مختلف مشخص میشود. به طور متوسط، منحنی صعودی وجود دارد، زیرا اکثر کارمندان از محل کار خود راضی هستند. اما زمینه های مشکل واضحی نیز وجود دارد. به این اعداد از هیئت کنفرانس نگاهی بیندازید تا متوجه شوید دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می کنیم:
بر اساس نظرسنجی هیئت کنفرانس از حدود 2000 کارمند ایالات متحده، 54 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که راضی هستند. این بالاترین میزانی است که در دو دهه اخیر دیده ایم. عوامل مؤثر عبارتند از رفت و آمد بهتر، محیط فیزیکی، امنیت شغلی، همکاران و ماهیت خود کار.
نظرسنجی Udemy از بیش از 1000 کارمند تمام وقت ایالات متحده نشان داد که 84٪ از افراد در حال حاضر در “شغل رویایی” خود مشغول به کار هستند. 54 درصد از افرادی که رشد می کنند موافق هستند. به طور کلی، متولدین نسل هزاره از انعطافپذیری برنامهها، امکانات کار از راه دور و سرمایهگذاریهای کارفرمایان در توسعه شغلی خود خوشحال هستند.
ماموریت شرکت شما
Udemy میگوید 62 درصد از کارمندان در نسلهای مختلف با کاهش دستمزد مشکلی ندارند، به شرطی که کارفرمای آیندهشان مأموریتی هماهنگ با ارزشهای شخصی آنها داشته باشد.
در هر دو گزارش، تفاوت مشهودی در رضایت شغلی بین زن و مرد وجود دارد. نظرسنجی هیئت کنفرانس نشان داد که تعادل بین کار و زندگی، ارتباطات و افراد در محل کار تأثیر قابل توجهی بر کارمندان زن دارد. از سوی دیگر، مردان بیشتر در محرک های مالی رضایت دارند.
نظرسنجی Udemy تایید کرد که آمار رضایت شغلی به نفع مردان است. حداقل 10 درصد تفاوت بین رضایت از دورکاری، برنامههای انعطافپذیر و سرمایهگذاری در توسعه کارکنان وجود دارد.
بنابراین، این آمار به ما چه می گوید؟ برای شروع، به نظر می رسد شرکت ها در مسیر درستی حرکت می کنند و مهم ترین عوامل رضایت کارکنان را شناسایی می کنند. در مرحله بعد، به نظر می رسد که نسل هزاره بیشترین سود را از این روند می برند. با این حال، محرک های رضایت در میان جمعیت های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرند تا از یک استراتژی فراگیر برای رفاه کارکنان اطمینان حاصل شود.