دسته‌بندی نشده

وضعیت تعادل بین کار و زندگی در سال ۲۰۱۹؛ بر اساس تحلیل ۱۸۵ ساعت کاری

تیم اپلیکیشن RescueTime با تحلیل حدود ۱۸۵ ساعت کاری کاربران، نکات مهمی برای برقراری تعادل بین کار و زندگی در سال ۲۰۱۹ استخراج کرده‌اند.

امروزه برقراری تعادل بین کار و زندگی بسیار سخت شده است؛ زیرا میزان انعطاف‌پذیری کارها افزایش پیدا کرده و این فرهنگ که افراد همیشه در حال کار کردن باشند رواج زیادی پیدا کرده است. 

طبق یک نظرسنجی از مدرسه کسب‌وکار هاروارد، حدود ۹۴ درصد از متخصصان خدمات بیش از ۵۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. برخی از افراد ادعا می‌كنند برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ‌تر باید بیشتر کار کرد؛ اما مطالعات مختلف نشان می‌دهد وقتی تعادل بین کار و زندگی را از دست می‌دهیم، عواقب آن روی زندگی و همه افراد پیرامون ما تاثیر می‌گذارد. 

وقتی بیشتر از مقدار مشخصی کار می‌کنیم، خواب ما مختل می‌شود؛ استرس و اضطراب در وجود ما افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است انجام دادن کارها، برقراری ارتباط با دیگران و همکاری با آن‌ها برای ما دشوار شود. 

تیم توسعه‌دهندگان اپلیکیشن RescueTime حدود ۱۸۵ ساعت از داده‌های کاربران خود در سال ۲۰۱۹ را تحلیل و بررسی و آمار مهمی را استخراج کرده‌اند تا به افراد کمک کنند بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کرده و زمان بیشتری را برای انجام کارهایی که واقعا برایشان مهم است صرف کنند.

نکات مهم تعادل بین کار و زندگی در سال ۲۰۱۹

افراد در طول روز به‌طور میانگین تنها ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه بهره‌ور هستند.

۲۱ درصد ساعت‌های کاری به سرگرمی، اخبار و شبکه‌های اجتماعی اختصاص پیدا می‌کند. 

۲۸ درصد کارمندان روز خود را قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و ۵ درصد قبل از ۷ صبح شروع می‌کنند. 

۴۰ درصد افراد تا قبل از ساعت ۱۰ شب از لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنند. 

۲۶ درصد کارها خارج از ساعت‌های کاری معمول انجام می‌شود.

ما به‌طور میانگین هر ۶ دقیقه ایمیل و پیام‌های خود را چک می‌کنیم.

۴۰/۱ درصد از روز ما صرف انجام چند کار به‌صورت همزمان و استفاده از ابزارهای ارتباطی می‌شود.

افراد هر هفته چه‌قدر کار می‌کنند؟

طبق مطالعه سال ۲۰۱۴، مردم آمریکا به‌طور متوسط ۴۷ ساعت در هفته کار می‌کنند و این مقدار یکی از بالاترین اعداد در جهان است؛ اما موضوع مهم این است که این زمان چگونه سپری می‌شود؟

نتایج بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد که هر کارگر دانش به‌طور متوسط بیش از ۵ ساعت در روز را در کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود صرف می‌کنند. این زمان شامل زمان صرف‌شده در جلسات، تماس‌ها یا چک کردن ایمیل و Slack در گوشی هوشمند افراد نیست (که طبق مطالعات مختلف، می‌تواند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد زمان بیشتری به روز کاری شما اضافه کند). 

تعادل بین کار و زندگی

اما متاسفانه به نظر می‌رسد که تمام این ساعت‌ها بهره‌ور نیستند و کارمندان به طور متوسط فقط ۲/۸ ساعت در روز را برای انجام کارهای مولد و پربار صرف می‌کنند. داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که کارکنان دانش به‌طور متوسط فقط ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه در روز (یا ۱۴ ساعت و ۸ دقیقه در هفته) برای کارهای مولد و پربار وقت صرف می‌کنند و بقیه روز به فعالیت‌های بی‌اثر (۱ ساعت و ۶ دقیقه) و حواس‌پرتی (۱ ساعت و ۱۲ دقیقه) اختصاص پیدا می‌کند. در واقع به‌طور متوسط، ۲۱ درصد از روز کاری صرف سرگرمی، اخبار و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. 

طبق داده‌های کاربران در سال ۲۰۱۸، ساعت‌های کاری در یک روز به انجام کارهای زیر اختصاص پیدا می‌کند:

یک ساعت برای ارتباط و برنامه‌ریزی

۳۶ دقیقه برای کارهای تجاری

۳۶ دقیقه برای طراحی 

۴۲ دقیقه برای توسعه نرم‌افزار 

۲۴ دقیقه برای یادگیری و جست‌وجو در منابع

۳۰ دقیقه برای خدمات کمکی

۱۲ دقیقه در سایت‌های خبری

۱۸ دقیقه در شبکه‌های اجتماعی

۳۰ دقیقه سرگرمی

چگونه این زمان صرف می‌شود؟

ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که افراد روز خود را از چه ساعتی آغاز می‌کنند. به طور متوسط، مردم از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع به استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی خود می‌کنند. ۲۸ درصد از افراد قبل از ۸:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کنند و ۵ درصد آن‌ها روز خود را قبل از ۷ صبح شروع می‌کنند. 

با در نظر گرفتن شغل افراد، این آمار کمی تغییر می‌کند. افرادی که در بخش پشتیبانی کار می‌کنند، به احتمال زیاد روز خود را زودتر (نزدیک ۸:۳۰ صبح) آغاز می‌کنند. در حالی که طراحان و دانشجویان به طور متوسط دیرتر از سایر افراد (حدود ۹:۴۰ صبح) روز خود را آغاز می‌کنند. 

۴۰ درصد افراد بعد از ساعت ۱۰ شب از رایانه خود استفاده می‌کنند.

تعادل بین کار و زندگی

به نظر شما افراد شاغل تقریبا چه زمانی در روز کار کردن را متوقف می‌کنند؟ با بررسی داده‌های مربوط به توقف استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی در روز، به این نتیجه می‌رسیم که قطع ارتباط با این دستگاه‌ها برای ما سخت شده است. 

در حالی که تعداد زیادی از افراد روزهای خود را بین ساعت ۵ تا ۶ عصر به پایان می‌رسانند، تقریبا ۴۰ درصد افراد نیز بعد از ساعت ۱۰ شب به استفاده از دستگاه‌های خود ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است که این زمان صرف‌شده فقط برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ است؛ نه گوشی‌های هوشمند.

به طور قطعی نمی‌توان گفت که این زمان صرف کار کردن می‌شود یا خیر؛ اما این آمار به خوبی نشان می‌دهد که دستگاه‌های دیجیتالی تا چه اندازه زندگی ما را تسخیر کرده‌اند. حتی برخی افراد بیش از ۱۲ ساعت در روز از دستگاه‌های دیجیتالی خود استفاده می‌کنند. 

فرسودگی و کار زیاد: ما ۲۶ درصد از کار خود را به خانه می‌بریم

مدت زمان طولانی استفاده از دستگاه‌های دیجیتال و پایین بودن زمان بهره‌وری ما در طول روز نشان می‌دهد که ما کارهای خود را دیرتر تمام می‌کنیم و حتی آخر هفته مشغول کار کردن هستیم. طبق نتایج یک نظرسنجی، ۳۳ درصد از افرادی که حقوق ثابت ندارند، گفته‌اند که آخر هفته مشغول کار هستند. 

نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که به طور متوسط فقط ۷۴ درصد کار در ساعات کاری عادی انجام می‌شود. به عبارت دیگر، ما بیش از یک‌چهارم کار را با خود به خانه می‌بریم. ۷۱ درصد از کارهایی که ما با خود به خانه می‌بریم، بعد از ساعت کاری انجام می‌شود و ۲۹ درصد آن‌ها به آخر هفته موکول می‌شود. 

بزرگ‌ترین تهدیدهای تعادل بین کار و زندگی: چه عواملی مانع انجام کارها می‌شود؟

حواس‌پرتی در محیط کار، اتلاف وقت و ناکارآمدی از جمله عواملی هستند که تعادل بین کار و زندگی را بر هم می‌زنند و احتمال اتمام کارها در خارج از ساعت کاری را افزایش می‌دهند. 

بر اساس داده‌های ما، بدترین عوامل بر هم زدن تعادل بین کار و زندگی عبارت‌اند از:

۱- ارتباط بیش از حد: ما هر ۶ دقیقه ایمیل و پیام‌های خود را چک می‌کنیم

اگر از افراد بپرسید که بیشتر زمان خود در طول روز را چگونه سپری می‌کنند، اکثر آن‌ها می‌گویند مشغول چک کردن ایمیل، slack و دیگر راه‌های ارتباطی خود هستند. 

زمانی که عناوین شغلی افراد را بررسی کردیم متوجه شدیم که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به طور متوسط ۲۱ درصد از روز خود را صرف ارتباطات می‌کنند؛ در حالی که این زمان برای مدیران اجرایی و مدیران محصول بیشتر است و به ۳۷ درصد می‌رسد. 

تنها عامل از بین رفتن تمرکز افراد، زمانی که صرف ارتباطات می‌شود نیست؛ بلکه فرکانس استفاده از این ابزارها نیز در این مشکل دخیل است. ما در آنالیزها دریافتیم که کارکنان دانش به‌طور متوسط هر ۶ دقیقه ایمیل و Slack را بررسی می‌کنند و ۳۵/۵ درصد از آن‌ها هر ۳ دقیقه یا کمتر این کار را انجام می‌دهند. 

۲- چند وظیفه‌ای بودن: ۴۰ درصد از کارکنان دانش هرگز نمی‌توانند بیشتر از ۳۰ دقیقه تمرکز کنند

اکثر ما روزهای خود را با چرخیدن بین وظایف مختلف یا تلاش برای جبران وقت از دست رفته سپری می‌کنیم. به طور متوسط ما روزانه از ۵۶ اپلیکیشن و وب‌سایت مختلف استفاده می‌کنیم و تقریبا ۳۰۰ بار بین آن‌ها جابه‌جا می‌شویم. 

کاملا ثابت شده است که انجام چند وظیفه به صورت همزمان برای ۹۸ تا ۹۹ درصد از افراد غیرممکن است. برای اینکه بتوان بهترین عملکرد را داشت، باید زمان بیشتری را روی کار متمرکز بود. با این حال طبق تحقیقات ما، ۴۰ درصد از کارگران دانش در یک روز کاری هرگز نمی‌توانند بیش از ۳۰ دقیقه تمرکز کنند. 

تقریبا نیمی از زمانی که هر روز برای انجام کارهای سازنده مانند نوشتن، توسعه نرم‌افزار یا طراحی صرف می‌شود، همزمان با چک کردن ایمیل و پیام‌رسان‌های فوری صورت می‌گیرد. 

۳- عوامل حواس‌پرتی: ۲۱ درصد از وقت ما در ساعت‌های کاری صرف سایت‌های متفرقه می‌شود

محل کار پر از عوامل حواس‌پرتی است؛ اما بدترین عامل حواس‌پرتی، همکاران یا جلسات نیستند؛ بلکه علاقه خود ما به فعالیت‌های متفرقه و غیر‌مولد است. همان‌طور که قبلا گفتیم، ۲۱ درصد از زمانی که دستگاه دیجیتالی ما در ساعت‌های کاری روشن است، صرف سرگرمی، اخبار و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

در اپلیکیشن RescueTime حالتی برای حفظ تمرکز وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد سایت‌های متفرقه را بلاک کنند. با نگاهی به داده‌هایی که از کاربران هنگام استفاده از این قابلیت جمع‌آوری شده، متوجه می‌شویم که پنج وب‌سایتی که اکثر افراد آن‌ها را مسدود می‌کنند عبارت‌اند از یوتیوب، فیس‌بوک، Reddit، توییتر و آمازون. 

مسدود کردن برخی از عوامل حواس‌پرتی به مقاومت بیشتری نیاز دارد. داده‌ها نشان می‌دهد کاربرانی که سایت نتفلیکس را مسدود کرده بودند، در ۵۰/۶ درصد مواقع انسداد آن را برداشته‌اند. 

برقراری تعادل بین کار و زندگی در معرض خطر قرار دارد؛ اما هنوز هم راهکارهایی برای حفظ این تعادل وجود دارد.

برقراری تعادل بین کار و زندگی ممکن است برای هر فرد تعریف متفاوتی داشته باشد؛ اما پس از بررسی داده‌های مربوط به ۱۸۵ میلیون ساعت کار افراد مختلف، به نظر می‌رسد که مرز بین کار و «هر چیز دیگری» به مقدار زیادی محو شده است. 

ما هر روز کمتر از چیزی که فکر می‌کنیم زمان برای کار کردن داریم و در نتیجه بعد از ساعت کاری و حتی آخر هفته‌ها مجبور به کار کردن هستیم. می‌توان این شرایط را تغییر داد؛ تنها باید نحوه کار کردن و ارزش‌هایی را که باعث برقراری تعادل بین کار و زندگی می‌شود به‌خوبی درک کنید. 

هرچه بیشتر بتوانیم مرزهای مناسب برای روز کاری خود تعیین کرده، به آن‌ها پایبند باشیم و عوامل حواس‌پرتی را بی‌اثر کنیم، می‌توانیم سالم‌تر و شادتر باشیم و کارهای بیشتری انجام دهیم. همچنین باید برای مدیریت وظایف مختلف و راه‌های ارتباطی که باعث کاهش زمان بهره‌وری ما می‌شود برنامه داشته باشیم تا بتوانیم تعادل خوبی بین کار و زندگی برقرار کنیم. 

منبع: rescuetime blog

همچنین بخوانید: «نکات مهمی درباره تنظیم ارزش پیشنهادی به کارمندان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *