تعلق سازمانی

تعلق سازمانی و راهنمای عملی اندازه گیری ROI آن

تعلق سازمانی

دلبستگی شغلی کارکنان برای موفقیت کسب و کار ضروری است. با این حال، اگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تعلق سازمانی کارکنان را رصد نمی کنید، توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و تمرکز انرژی روی نوآوری ها می‌تواند دشوار باشد.اما ROI مشارکت کارکنان را چگونه می توانید اندازه گیری کنید؟

چکیده مطالب:

چرا مشارکت کارکنان مهم است؟

نحوه اندازه گیری ROI در تعامل کارکنان

– بهره وری کارکنان

– جابجایی کارکنان

– درآمد هر کارمند

– غیبت کارکنان

– رضایت مشتری

ROI مشارکت کلی کارکنان

چرا تعلق سازمانی اهمیت دارد؟

انسان ها اشتیاق ذاتی به روابطی دارند که از نظر عاطفی ارزشمند و برای دو طرف سودمند باشند. افرادی که این نوع ارتباط را در محل کار خود پیدا می کنند، ترغیب می شوند تا به سازمان متعهد بوده و برای بقا و پیشرفت آن تلاش می کنند. سازمان هایی که کارکنان آن تعلق سازمانی بالایی دارند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

افزایش بهره وری

افزایش نرخ ماندن کارمندان

کاهش غیبت

رضایت مشتری بالاتر

به دلایلی که در بالا ذکر شد، مطمئناً تدوین استراتژی افزایش مشارکت کارکنان ارزشمند است. رهبران ارشد شما ممکن است این را در تئوری درک کنند، اما آنها احتمالاً بسیار روی داده متمرکز هستند و می خواهند ببینند که سرمایه گذاری آنها در واقع چه بازدهی خواهد داشت.

تعلق سازمانی

نحوه اندازه گیری ROI در مشارکت کارکنان

ROI تعامل کارکنان یکی از معیارهای کلیدی مشارکت کارکنان است. ارزیابی ROI در تعلق سازمانی می تواند با تحقیقات خارجی و معیارها برای به دست آوردن یک برآورد کلی از مزیت آن شروع شود.

شما باید فراتر از جنبه های احساسی تلاش های تعلق سازمانی کارکنان را ببینید و بتوانید ارزش آنها را کمی سازی کنید. به همین دلیل است که اندازه گیری و ارائه ROI مشارکت کارکنان مهم است.

به عنوان مثال، گالوپ یک متاآنالیز از 339 مطالعه تحقیقاتی انجام داد که شامل 230 سازمان از 73 کشور در 49 صنعت مختلف بود. این تجزیه و تحلیل نتیجه گرفت که کارفرمایانی که در یک چهارم بالایی نظرسنجی های مشارکت کارکنان رتبه بندی می شوند، آنهایی هستند که عملکرد تجاری بهتری دارند.

همچنین بخوانید: «۱۰ گزارش آماری از تعلق سازمانی در سطح جهان که باید بخوانید»

با تفکیک بیشتر آن، این گزارش نشان داد که شرکت‌هایی با نیروی کار متعهد:

افزایش سود 21 درصدی.

افزایش بهره وری 17 درصد.

کاهش غیبت را تا 41 درصد 

افزایش 20 درصدی در فروش

بهبود 10% در رتبه بندی مشتریان خواهند داشت

واضح است که تأثیر مثبت نیروی کار متعهد در پیامدهای مختلفی نشان داده می شود.

بهره وری کارکنان

کارمندانی که ارتباط قوی با کارفرمای خود احساس می‌کنند، از شغل خود لذت می‌برند و از لحاظ احساسی سرمایه‌گذاری بیشتری روی سازمان می‌کنند. آنها انگیزه خواهند داشت که به جای اینکه صرفا وظایف خود را انجام دهند، تلاش بیشتری برای آنها انجام دهند. این امر باعث می شود در حین انجام وظایف خود به کیفیت توجه بیشتری داشته باشند زیرا خود را در موفقیت شرکت سهیم می دانند. 

همکاری در میان کارمندان که تعلق سازمانی بالایی دارند، آسان تر و رایج تر است. ذهنیت «کار گروهی» کارکنان را تشویق می‌کند تا ایده‌هایی را به اشتراک بگذارند که استراتژی‌ها و بهترین شیوه‌ها را در سراسر شرکت گسترش می‌دهد.

کارمندان مولد عملکرد بیشتری دارند که باعث افزایش سود می شود. معادله اندازه‌گیری بهره‌وری کارکنان، ورودی کل تقسیم بر خروجی کل است. در اینجا یک مثال به دلار آمریکا آورده شده است:

خروجی = مقدار کالا یا خدمات تولید شده (100000 دلار)

ورودی = ساعت کار مورد نیاز برای تولید (1750)

100000 تقسیم بر 1750 برابر با 57 (57 دلار تولید در هر ساعت کار)

اگر این نرخ را با ابتکارات مشارکت قبل از کارمندی مقایسه کنید، باید بتوانید افزایش بهره وری را نشان دهید. همچنین می‌توانید پیش‌بینی کنید که چقدر پول اضافی باعث افزایش مشارکت کارکنان، مثلاً 1 درصد می‌شود.

تعلق سازمانی

جابجایی کارمندان

توجه به تعلق سازمانی کارکنان به متمایز کردن سازمان شما و حفظ رقابت شما به عنوان یک کارفرما کمک می کند. کارمندان متعهد احتمالاً رضایت شغلی و وفاداری بیشتری دارند که منجر به ماندن طولانی‌تر در شرکت می‌شود. حفظ کارمندان به این معنی است که نیروی کار شما که در طولانی مدت دانش و تجربه زیادی کسب کرده است، از این دانش در سازمان شما استفاده کند و آن را به جای دیگری نبرد.

حفظ استعداد باعث صرفه جویی در سرمایه می شود. به گفته SHRM، قیمت جایگزینی یک کارمند حدود یک سوم درآمد سالانه آنها است. این برآورد هم در هزینه های سخت استخدام و هم هزینه های نرم ناشی از از دست دادن بهره وری از یک موقعیت خالی نقش دارد.

داده‌های نرخ جابجایی کارکنان به شما کمک می‌کند تا ROI تعلق سازمانی کارکنان را توضیح دهید. در اینجا یک فرمول ساده با مثال آورده شده است:

میانگین تعداد کارمندانی که برای یک دوره زمانی مشخص دارید را محاسبه کنید. (125)

تعداد کارمندانی که در این مدت کار را ترک می کنند بر میانگین تعداد کارمندان تقسیم کنید. (نرخ گردش مالی 22 / 125 = 17.6٪)

کاهش نرخ گردش مالی، صرفه جویی در هزینه ناشی از داشتن کارمندان متعهد را تعیین می کند.

درآمد به ازای هر کارمند

از آنجایی که کارمندان اغلب بیشترین هزینه یک کسب و کار را تشکیل می دهند، ضروری است بدانید که سرمایه گذاری روی آنها نتیجه می دهد. بر اساس تجزیه و تحلیل Aon Hewitt از 94 شرکت جهانی، هر درصد از بهبود تعامل کارکنان با 0.6٪ در رشد فروش برای سازمان مرتبط است.

با کاهش میزان مشارکت کارکنان و افزایش خروجی کارمندان، هزینه ای که هر فرد ایجاد می‌کند افزایش می‌یابد. شما می توانید این را با یک محاسبه درآمد ساده برای هر کارمند نشان دهید:

کل درآمد (1000000 دلار) / میانگین تعداد کارمندان (500) = 2000 دلار درآمد به ازای هر کارمند

مقایسه این نسبت با داده های قبلی سازمان شما و سایر شرکت ها در همان صنعت می تواند برای بازتاب بازگشت سرمایه مفید باشد. سازمان هایی که به درآمد هر کارمند متکی هستند، رشد و موفقیت خود را بر ارزش تعلق سازمانی کارکنان قرار می دهند.

همچنین می‌توانید بر اساس یافته‌های Aon Hewitt یا سایر معیارها پیش‌بینی کنید. در مثال بالا، اگر مشارکت کارکنان را تا 2 درصد بهبود بخشید، منجر به 12000 دلار اضافی در کل درآمد و افزایش 24 دلاری درآمد به ازای هر کارمند خواهد شد.

غیبت کارمندان

کارمندانی که رابطه منسجمی با کارفرمای خود دارند، تعهد بیشتری نسبت به شغل خود دارند. آنها به پارامترهای برنامه کاری خود احترام می گذارند و بهانه ای برای حضور نداشتن پیدا نمی کنند.

وقتی کارمندان حاضر نمی شوند، پرداخت هزینه به کارگران جایگزین یا تنظیم گردش کار دیگران هزینه بر و زمانبراست. بنابراین، کاهش غیبت غیر موجه، بار مالی سازمان شما را کاهش می دهد.

برای بدست آوردن اعداد، ابتدا میزان غیبت سالانه خود را به صورت زیر محاسبه کنید:

E x A / E x D = درصد غیبت سالانه

E = میانگین تعداد کارکنان در سال (500)

A = تعداد کل غیبت های برنامه ریزی نشده (600)

D = تعداد کل روزهای کاری موجود برای هر کارمند (260)

(500 x 600) / (550 x 260) = درصد غیبت سالانه

300000 / 130000 = 2.31% غیبت سالانه از کل روزهای کاری

در مرحله بعد، می توانید هزینه غیبت خود را برای هر کارمند محاسبه کنید تا تأثیر غیبت یک کارمند را بر نتیجه شما نشان دهد:

R x A + S x A = هزینه غیبت برای هر کارمند

A = میزان غیبت (2.31%)

R = درآمد هر کارمند (2000 دلار)

S = میانگین حقوق کارمند (48000 دلار)

(2000 x 0.0231) 46.2 + (48000 x 0.0231) 1108.80 = 1386 دلار هزینه غیبت برای هر کارمند

تعیین هزینه غیبت به ازای هر کارمند، صرفه جویی حاصل از کاهش نرخ غیبت از طریق افزایش تعلق سازمانی کارکنان را نشان می دهد.

رضایت مشتری

حفظ یک پایگاه مشتری مستحکم منجر به درآمد پایدارتر می شود و می تواند کلید موفقیت باشد. احساس تعلق سازمانی کارمندان را برمی انگیزد تا مالکیت و اشتیاق به محصول یا خدماتی را که می فروشند داشته باشند و همچنین اشتیاق مشتریان را برمی انگیزد.

کارکنان متعهد به دنبال ایجاد روابط قوی با مشتریان و ارائه خدمات استثنایی هستند. آنها به احتمال زیاد نگرش مثبتی نسبت به کارمندان غیرمتعهد دارند و برای برآوردن نیازهای مشتریان، صبر بیشتری را تمرین می کنند. مشتریان راضی نسبت به مشتریان ناراضی به زمان و توجه کمتری نیاز دارند و تمایل آنها برای استفاده مجدد از خدمات شم بیشتر است.

کارمندانی که در محل کار احساس می کنند مورد حمایت و توجه هستند به خوبی از مشتریان خود مراقبت می کنند. سطح تعاملی که کارکنان با کارفرمای خود احساس می‌کنند می‌تواند به نحوه خدمت و تعامل آنها با مشتریان مرتبط باشد. مشتریان نه تنها می توانند احساس کنند که کارمندان ارتباط مثبتی با کارفرمای خود دارند، بلکه ممکن است آن را دلیلی برای حمایت از شرکتی برای رفتار خوب با کارکنان خود بدانند.

بهبود روابط با مشتری به رضایت مشتری و وفاداری بیشتر به کسب و کار شما تبدیل می شود. تحقیقات انجام شده توسط موسسه خدمات مشتری پیشنهاد می کند که افزایش تعلق سازمانی کارکنان به میزان یک نقطه می تواند با افزایش 0.41 در رضایت مشتری همراه باشد.

نظرسنجی ها و داده های خدمات مشتری سازمان شما می تواند به عنوان نقاط مرجع برای نشان دادن الگوی بهبود و بازگشت سرمایه با افزایش مشارکت کارکنان شما استفاده شود.

ROI مشارکت کلی کارکنان

مشارکت بالاتر کارمندان به دو صورت عمل می کند تا بر نتیجه شما تأثیر بگذارد. از درآمد بهتر ناشی از بهره وری بالاتر و رضایت مشتری پشتیبانی می کند و هزینه های ناشی از غیبت و گردش مالی کمتر را کاهش می دهد.

مهم نیست که روش های ردیابی شما چقدر ساده یا پیچیده باشد، می توانید نشان دهید که چگونه مشارکت کارکنان در عملیات و دستاوردهای سازمان شما نقش دارد.

در اینجا یک راه برای رسیدن به یک ارزش خاص برای ROI مشارکت کلی کارکنان وجود دارد:

ابتدا مقدار درآمد به دست آمده را جمع کنید:

X% افزایش بهره‌وری کارکنان + مقدار صرفه‌جویی از X% کاهش غیبت و X% کاهش در گردش مالی = سود خالص

سپس هزینه های اجرای طرح های مشارکت کارکنان را در نظر بگیرید:

(مزایای خالص – هزینه ابتکارات) / هزینه ابتکارات X 100 = ROI

مثلا:

منافع خالص (500000) – هزینه ابتکارات (400000) / هزینه ابتکارات (400000) = 25% بازگشت سرمایه

برای تکمیل اعداد، می‌توانید از شواهد حاکی از موقعیت‌هایی استفاده کنید که فقدان مشارکت کارکنان مانع ارائه خدمات می‌شود یا بر رضایت مشتریان از سازمان شما تأثیر می‌گذارد.

ثبت نام در یک برنامه سنجش و گزارش دهی منابع انسانی نه تنها به شما یاد می دهد که چگونه مرتبط ترین معیارهای منابع انسانی را برای سازمان خود پیاده سازی کنید، بلکه می توانید داده ها را به روشی موثر انتقال دهید.

مطالب مرتبط

4 نظر در “تعلق سازمانی و راهنمای عملی اندازه گیری ROI آن

  1. عالی بود و لذت بردم. کاش کارگاهی برگزار کنین برای تقویت رویکرد داده محوری برای همکاران منابع انسانی

    1. admin گفت:

      سلام دلارام جان
      ممنون از توجهت به مقالات بلاگ هفت سنگ. حتما تو برنامه وبینارها میذاریم و اطلاع رسانی میکنیم

  2. علی فرخنده گفت:

    با درود و احترام و خداقوت به تیم پرتلاش هفت سنگ
    واقعا عالی. مقاله بسیار مفید و کاربردی هست. ممنون بابت مطالب بسیار مفید و بروزی که منتشر می کنید موفق باشین.

    1. نظر لطف شماست و از حمایتتون نهایت تشکر رو داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *