منابع انسانی

مصاحبه خروج: راهنمای کاربردی + فایل چک لیست

مصاحبه خروج

مصاحبه خروج: راهنمای کاربردی و چک لیست

نحوه خروج یک کارمند از یک کسب و کار می تواند به اندازه نحوه استخدام و استخدام آنها ارزشمند باشد. به یاد داشته باشید، اگر آنها یک کارمند با استعداد هستند، احتمالاً دانش زیادی دارند که شما دوست دارید در سازمان خود از آن استفاده کنید.

با حفظ یک رابطه خوب، در را برای بازگشت آنها در آینده یا تبدیل شدن به سفیر برند شما در بازار نیز باز می گذارید. پیروی از چک لیست خروج کارکنان تضمین می‌کند که فرآیند خارج شدن از هواپیمای سازمان شما به سادگی سوار شدن در آن باشد.

منظور از فرایند خروج کارمند چیست؟

خروج کارمند فرآیندی است که سازمان برای قطع همکاری با کارمند از آن استفاده می کند. Offboarding فرآیند رسمی جداسازی یک کارمند از سازمان شما است. این یک روش سیستماتیک و منسجم برای مدیریت خروج یک کارمند بدون تأثیر بر عملکرد عادی یک سازمان است.

هر کسب و کاری دارای استراتژی و فرآیندی برای جذب، استخدام و آموزش کارکنان است. با این حال، زمانی که زمان خروج یک کارمند فرا می رسد، همیشه یک فرآیند برنامه ریزی شده مشابه دنبال نمی شود. در واقع، طبق مطالعه  Aberdeen Research، حدود 71% از سازمان ها می گویند که هیچ فرآیند رسمی جهت قطع همکاری و مصاحبه خروج ندارند.

طرح خروج کارکنان، که تجربه یک کارمند را در پایان کار با سازمان مدیریت می کند. سیستماتیک و منسجم است. هنگامی که به خوبی انجام می شود، یک فرآیند خروج واضح و چک لیست مصاحبه خروج، انتقالی آرام را هم برای شرکت و هم برای کارمند در حال خروج تضمین می کند.

چرا باید چک لیست مصاحبه خروج کارکنان را طراحی و اجرا کنید؟

افراد به دلایل مختلف شغل خود را ترک می کنند. آنها ممکن است بخواهند فرصت های دیگری را دنبال کنند. شاید یک استخدام کننده به آنها پیشنهاد همکاری داده باشد. حتی ممکن است به دلایل شخصی یا به این دلیل باشد که آنها می خواهند زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانند. و البته در برخی موارد پس از انجام اقدامات انضباطی و اقدامات مناسب، ممکن است یک کارمند اخراج شود.

دلایل زیر، به شما نشان میدهد که چرا مصاحبه خروج، یک فرصت مناسب جهت تبدیل کارمندان به سفیر کارفرمایی شماست:


ارائه یک دیدگاه ارزشمند:

 فرآیند آف بوردینگ به متخصصان منابع انسانی این فرصت را می دهد تا مصاحبه خروج را انجام دهند. این مصاحبه ها می تواند بینش ارزشمندی را در مورد چگونگی تجربه کارکنان از شرکت، فرآیندهای آن، مدیران و ساختارهای مدیریتی و عملیات کلی کسب و ارائه کند. مصاحبه‌های خروج می‌تواند به متخصصان منابع انسانی کمک کند تا نقایص فرهنگ سازمانی کسب‌وکار را شناسایی کنند، که به شما امکان می‌دهد تجربه کلی بهتری برای کارکنان را طراحی و اجرا کنید.

تجدیدنظر در خصوص ارزش های سازمانی:

نحوه رفتار با یک کارمند در هنگام ترک یک کسب و کار، نشانه واضحی از ارزش کلی سازمان برای کارکنان خود است. اگر با یک کارمند در حال خروج با احترام رفتار کنید، به سایر کارمندان نشان می دهید که در صورت قطع همکاری و یا ترک سازمان، چگونه با آنها رفتار خواهد شد. اگر کارمندی بداند که با او خوب رفتار خواهد شد، به احتمال زیاد برای دوران تصدی خود در کسب و کار ارزش قائل می شود.

هموار شدن مسیر تحویل کار:

فرآیندهای مربوط به مصاحبه خروج کارکنان، اختلال در خروج کارمند را به حداقل می رساند و اطمینان حاصل می کند که کسب و کار طبق معمول و فرآیند تحویل خوب وجود دارد و دانش و تجربیات کارمند به دانش سازمانی تبدیل می شود.

سیگنال ارزش کارکنان:

افراد سازمان را ترک می کنند. همچنین ممکن است دوباره به سازمان برگردند. اگر با یک کارمند با استعداد در هنگام خروج از کار به خوبی رفتار کنید، احتمال بازگشت آن‌ها به کسب‌وکار بیشتر است تا زمانی که کل فرآیند آف بوردینگ باعث شود احساس بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به آن‌ها داده شود. در عوض، آنها باید احساس ارزشمندی کنند و حس کنند سازمان برای انتخاب های آنها ارزش قائل است و از تصمیمات شخصی یا شغلی آنها حمایت می کند.

ایجاد برند کارفرمایی: 

کارمندان حامیان برند شما در بازار هستند. پس از ترک یک بیزینس، بسیاری از کارمندان همچنان حامیان برند و داوران قابل اعتماد برای مشتریان و کارمندان آینده خواهند بود. با این حال، آنها همچنین می توانند در بازار مخالف باشند. بنابراین مهم است که با شرایط خوب جدا شوید.

ایجاد یک فرایند رسمی:

اگر همکاری با کارمندی خاتمه یافته باشد، فرآیند مصاحبه خروج کارمند تضمین می کند که تمام مراحل مربوطه بدون احساسی بودن فرآیند یا از دست رفتن هیچ مرحله ای دنبال می شود. سایر کارکنان می توانند ببینند که یک روند منصفانه و منسجم دنبال شده است و سازمان از هر گونه تهدید قانونی یا امنیتی محافظت می شود.

مراحل فرآیند خروج یک کارمند

خروج افراد از سازمان ها یک گام طبیعی در تکامل هر کسب و کاری است. کارمندان می روند و کارمندان جدید می پیوندند. متخصصان و مدیران منابع انسانی باید استعفا را به عنوان بخشی از انجام کسب و کار تلقی کنند و با یک فرآیند واضح که از آن پشتیبانی کنند. نحوه رسیدگی به استعفا، لحن را برای بقیه مراحل در خروج موفق کارمند تعیین می کند.

مصاحبه خروج

مرحله 1: استعفا را مدیریت کنید

مهم است که استعفا (یا اخراج) رسمی و مستند باشد و یک روند روشن در سازمان وجود داشته باشد.

این کار را انجام دهید:

استعفا را بپذیرید و از کارمند بخواهید یک فرم استاندارد شده استعفا را تکمیل کند.

برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت استعفا را اعلام کنید و با کارمند در مورد چگونگی و زمان انجام این امر صحبت کنید. به هر حال سایر کارمندان متوجه خواهند شد و شروع به صحبت در مورد استعفا خواهند کرد – کنترل روایت بسیار مهم است تا شایعات به وجود نیاید.

به ذینفعان کلیدی در حقوق و دستمزد، واحد IT، عملیات، حقوقی و مدیریت ارشد اطلاع دهید تا برای فرآیند خروج آماده شوند.

با کارمند و مدیر آنها مذاکره کنید تا نحوه و زمان را برنامه ریزی کنید.

اگر فرد مربوطه کارمند ارشد است، در مورد اینکه چه افراد دیگری باید مطلع شوند، از جمله مشتریان کلیدی و حتی سهامداران هیئت مدیره تصمیم گیری کنید.

مرحله 2: خروج کارمند را مستند کنید

یک کارمند ممکن است به طرق مختلف استعفا دهد. گاهی اوقات به صورت شفاهی یا تلفنی است. سایر مواقع این کار از طریق ایمیل یا متن انجام می شود.

اما، برای رسمی کردن آن برای اهداف منابع انسانی، مهم است که یک نامه رسمی استعفا درخواست کنید که تصمیم کارمند برای استعفای داوطلبانه از موقعیت خود را بیان کند.

این کار را انجام دهید:

از کارمند بخواهید نامه استعفا را تکمیل کند

نامه باید مشخص کند:

اینکه استعفا داوطلبانه است

آخرین روز اشتغال آنها تا چه تاریخی است؟

آیا آنها قصد دارند تا آخرین روز خود کار کنند یا از روزهای تعطیل برای پر کردن زمان باقی مانده خود استفاده کنند.

اگر فسخ قرارداد از سمت سازمان باشد، این نیز باید مستند شود.

تعیین کنید که آیا قرارداد عدم افشا باید امضا شود یا خیر

مرحله 3: در خصوص خروج کارمند به صورت داخلی و خارجی اطلاع رسانی کنید

هنگامی که تمام مدارک لازم نهایی شد، خروج کارمند باید در اسرع وقت اعلام شود. این امر انتشار اخبار و شایعات در مورد چگونگی یا دلیل ترک کارمند را به حداقل می رساند.

اگر کارمند یک مدیر یا رهبر ارشد است یا با مشتریان درگیر است، همچنین مهم است که برنامه ریزی کنید که چگونه خروج آنها را به سهامداران و مشتریان اطلاع دهید.

این کار را انجام دهید:

یک ایمیل واضح برای همه ذینفعان داخلی ارسال کنید. شامل جزئیات در مورد:

دلیل کارمند برای ترک (اگر موقعیت جدید هیجان انگیزی دارد، خبر خوب را به اشتراک بگذارید و با آنها جشن بگیرید)

زمانی که آخرین روز کاری آنها خواهد بود

اگر پست آنها در حال تکمیل است، توسط چه کسی و توسط چه زمانی

ممکن است لازم باشد یک ایمیل اضافی به تیم مستقیم کارمند ارسال کنید. شامل جزئیات در مورد:

نحوه مدیریت گردش کار تا زمانی که نقش پر شود

خروج چه معنایی برای تیم دارد

چگونه از تیم حمایت خواهد شد

فرآیند واگذاری شامل چه مواردی خواهد بود

در نهایت، نحوه تعامل با مشتریان را برنامه ریزی کنید:

آیا کارمند باید یک ایمیل برای مشتریان ارسال کند؟

آیا برگزاری جلسات حضوری با برخی از مشتریان مناسب است؟

چه چیزی مورد بحث قرار خواهد گرفت؟

چه کسی پوزیشن شغلی را تحویل خواهد گرفت

چگونه تداوم کسب و کار حفظ خواهد شد

چگونه مشتری در طول انتقال موقعیت شغلی پشتیبانی می شود

دانلود چک لیست خروج کارکنان

مرحله 4: برای انتقال دانش و تجربیات برنامه ریزی کنید

انتقال دانش یکی از مهمترین مراحل در فرآیند خروج است. هر کارمندی مقداری دانش دارد که فقط در ذهن او وجود دارد. این فرصت شماست تا به آنها کمک کنید تا در مورد کارشان فکر کنند و جزئیات کارشان را ثبت کنند.

این کار را انجام دهید:

نحوه انتقال دانش را تعیین کنید:

از کارمند بخواهید لیستی از وظایف فعلی خود را ایجاد کند

مسئولیت های روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه را شامل شود

از اعضای تیم بخواهید لیست را مرور کنند – آیا چیزی از قلم افتاده است؟

از کارمند خروجی بخواهید که یک دفتر پلنر در حال اجرا داشته باشد و هر گونه دانش یا بینش در مورد مشتریان، محصولات یا فرآیندهای خاص را که مستند نشده مستند کند، چون تنها نتیجه تجربه است.

دانش به چه کسی منتقل می شود:

چه کسی این مسئولیت ها را بر عهده خواهد گرفت؟

اگر یک همکار است، جلسات منظمی بین کارمند خارج شده و همکارشان ترتیب دهید تا در مورد وظایف آنها صحبت کنید.

فرصت‌هایی را ایجاد و حمایت کنید که در آن کارمندان پایین‌تر به نحوه عملکرد کارمند در حال خروج نگاه کنند.

تبدیل آموزش و مربیگری به یکی از مسئولیت های کارمند در حال خروج در هفته های پایانی آنها با تاکید شدید بر انتقال دانش

از کارمندان بخواهید که اطلاعاتی را که یاد می‌گیرند برای مدیریت منابع انسانی و مدیران سازمانی نگه دارند تا بررسی کنند و به طور بالقوه آنها را نهادینه کنند

اگر کارمند جدیدی این نقش را بر عهده می‌گیرد، تمام وظایف را با دقت مستند کنید تا کارمند یک بسته کامل «عبور» برای این نقش داشته باشد.

جدول زمانی شما چیست:

برای شروع فرآیند خیلی منتظر نمانید

از کارمند در حال خروج بخواهید که هر روز زمانی را برای این کار اختصاص دهد

هدف این است که لیست کامل باشد تا انتقال دانش داخلی یک یا دو هفته قبل از ترک سازمان انجام شود.

مرحله 5: جمع آوری دارایی های شرکت

آیا سازمان شما تجهیزاتی را فراهم می کند که به کارکنان کمک کند کار خود را تکمیل کنند؟ این می تواند شامل تجهیزات فناوری اطلاعات، مانند لپ تاپ و مانیتور، و همچنین کارت شناسایی، لباس فرم، کارت های اعتباری شرکت و حتی یک وسیله نقلیه شرکتی باشد. در فضاهای کاری ترکیبی امروزی، دارایی‌ها تنها به سخت‌افزار اشاره نمی‌کنند، بلکه به حساب‌ها و پلتفرم‌های مختلف شرکتی که کارمندان از سرورها گرفته تا برنامه‌ها به آنها دسترسی دارند، اشاره می‌کنند.

این کار را انجام دهید:

چک لیستی از دارایی های کارمند ایجاد کنید

چک لیستی از حساب ها، سرورها و سایر پلتفرم های مرتبط با فناوری اطلاعات که کارمند به آنها دسترسی دارد ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید که فرآیند تحت نظارت است و چیزی از دست نرفته است

به IT اطلاع دهید که کارمند نیاز به غیرفعال کردن دسترسی به شبکه و فناوری دیگر دارد و جدول زمانی ارائه دهید.

برای کارمندانی که به‌طور غیرارادی اخراج می‌شوند، بهترین روش این است که فوراً تمام دسترسی‌های فناوری اطلاعات را غیرفعال کنند تا از سرقت داده‌ها یا ایجاد نقض فناوری اطلاعات توسط کارکنان ناراضی جلوگیری شود. این یک فرآیند و چک لیست جداگانه برای کارمندانی است که استعفا داده اند.

مرحله 6: پرداخت ها و مزایای نهایی را سازماندهی کنید

اگر سازمان شما از نرم افزار حقوق و دستمزد و منابع انسانی استفاده می کند، این یک مرحله ساده است. تمام پرداخت ها و مزایا به صورت خودکار و به روز خواهند بود. اگر سیستم حقوق و دستمزد و منابع انسانی شما خودکار نیست، ممکن است لازم باشد مدارک اداری را بررسی کنید تا مطمئن شوید از هرگونه مرخصی انباشته، مزایای سررسید، بازنشستگی و حقوق معوقه مطلع هستید.

این کار را انجام دهید:

حقوق نهایی را طبق سیاست دستمزد سازمان خود بپردازید

روزهای مرخصی معوق را محاسبه کرده و در صورتحساب دستمزد نهایی آنها را جبران کنید

هرگونه پیش پرداخت پرداخت نشده حقوق و دستمزد را حساب کنید

تمام گزارش های هزینه را بررسی کنید

کارمند را پس از ترک کسب و کار از سیستم حقوق و دستمزد حذف کنید.

مرحله 7: گفتگو در خصوص توافقنامه ها

بسته به سازمان، مشتریان و نوع کاری که انجام می‌دهید، ممکن است توافق‌نامه‌های الزام‌آوری وجود داشته باشد که باید بررسی شوند.

این کار را انجام دهید:

همه قراردادها و قراردادهای عدم افشا (NDA) را بررسی کنید تا مشخص کنید که آیا همه چیز از نظر قانونی درست است یا خیر

دپارتمان حقوقی را در این فرآیند مشارکت دهید

کارمند را در این فرآیند بگنجانید و مطمئن شوید که او هیچ سوال یا نگرانی ندارد

مرحله 8: یک مصاحبه خروج انجام دهید

مصاحبه خروج

مصاحبه های خروج، جلسات محرمانه ای بین یک متخصص منابع انسانی و یک کارمند در حال خروج است. این مصاحبه ها فرصتی برای به دست آوردن بینش در مورد کارمند و برداشت آنها از سازمان، تیم هایشان، روش های کار و محصولات هستند. آنها همچنین فرصتی عالی برای بررسی چک لیست خروج شما برای آخرین بار هستند تا مطمئن شوید که چیزی از دست نرفته است.

به یاد داشته باشید، بسیاری از کارمندان تصمیم می‌گیرند تا زمانی که مشغول به کار هستند، نظر خود را بیان نکنند، به‌ویژه اگر فرآیندها یا مدیرانی وجود داشته باشند که نسبت به آنها احساس منفی دارند یا معتقدند که می‌توانند به نحوی بهبود یابند. از این زمان برای به دست آوردن دیدگاه هایی استفاده کنید که معمولاً کسب و کار شما دریافت نمی کند.

این کار را انجام دهید:

یک متخصص منابع انسانی باید این جلسه را اجرا کند و نباید شامل هیچ همکاران یا سرپرستی باشد – هدف ایجاد یک محیط امن و بی طرف است.

اطمینان حاصل کنید که گفتگو و مصاحبه محرمانه است

دلیل مصاحبه در نهایت بهبود فرآیندها، فرهنگ تیم و گردش کار است

اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کارمند را ضبط کنید تا بتوان آنها را مستند کرد

مرحله 9: بررسی با باقی کارمندان

دو مرحله آخر در چک لیست فرایند خروج شما پس از خروج کارمند از سازمان انجام می شود. این از اهمیت آنها کم نمی کند. در واقع، آنها ممکن است حیاتی‌ترین گام‌های شما باشند زیرا بر حفظ فرهنگ و روحیه شرکت و حفظ رابطه خوب با کارمند در حال خروج تمرکز می‌کنند تا آنها تبدیل به سفیر برند شما شوند (و حتی به طور بالقوه دوباره مشتری یا کارمند آینده).

چک کردن با کارمندان به آنها اجازه می‌دهد بدانند که شرکت اهمیت می‌دهد، کارمند از دست رفته است (و نه به سادگی فراموش شده است) و به دریافت حمایت مورد نیاز ادامه خواهند داد. مدیران باید مرتباً بررسی کنند، اما برای یک متخصص منابع انسانی ایده خوبی است که همین کار را انجام دهد. این نشان می دهد که شرکت به عنوان یک کل تغییراتی را که تیم ها تجربه می کنند را تأیید و نظارت می کند.

این کار را انجام دهید:

بارهای کاری اضافی را مرور کنید – آیا همه با این کار کنار می آیند یا به حمایت بیشتری نیاز دارند؟

چک-این های تیمی و چک-این های یک به یک را انجام دهید.

هر گونه برنامه یا تغییر بلند مدت را به اشتراک بگذارید

اگر همچنان به دنبال جایگزین هستید، بازخورد منظم ارائه دهید

اگر جایگزینی شروع شد، پیشرفت آنها را نیز بررسی کنید

مرحله 10: روابط خود را با کارمند در حال خروج حفظ کنید

دلایل متعددی برای حفظ یک رابطه خوب با کارکنان در حال خروج وجود دارد. شاید سازمان شما در آینده به پیمانکاری نیاز داشته باشد که شما او را بشناسید و به او اعتماد کنید و بتواند فوراً ارزش افزوده ایجاد کند زیرا سیستم ها و فرآیندهای شما را می شناسند. شاید آنها به یک تجارت جدید نقل مکان کرده باشند و سازمان شما را به عنوان یک تامین کننده توصیه کنند. شاید آنها یک روز برگردند – و از آنجایی که آنها یک ضرر با استعداد برای کسب و کار شما بودند، شما از آنها می خواهید. اینها تنها برخی از دلایلی است که چرا حفظ روابط خوب با کارمندان سابق همیشه ایده خوبی است.

این کار را انجام دهید:

ارتباطات خود را در لینکدین حفظ کنید

گاه به گاه ایمیلی ارسال کنید تا بررسی کنید و ببینید شغل کارمند چگونه پیشرفت کرده است

این مبانی را در فرهنگ شرکت خود قرار دهید که همه کارکنان سابق هنوز بخشی از خانواده هستند و همکاران را تشویق کنید حتی پس از ترک کسب و کار از یکدیگر حمایت کنند.

نکاتی برای مدیریت موثر خروج کارکنان از داخل شرکت

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در هنگام کار با چک لیست خروج کارمندان به خاطر بسپارید:

حرفه ای باشید- برخی از استعفاها می تواند مدیران و کارفرمایان را نادیده بگیرد. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، می توانید به آنها کمک کنید تا در این فرآیند حرکت کنند.

همیشه معتبر باشید- احساساتی را که دارید نشان دهید و از جعلی بودن خودداری کنید. اگر معتبر باشید، پاسخی معتبر از کارمند خواهید داشت که باید از انتقال قوی دانش و مصاحبه خروج نهایی حمایت کند.

دسترسی به حساب ها و تجهیزات مختلف را خیلی زود قطع نکنید. اما فراموش نکنید که این کار را نیز انجام دهید – دسترسی خودکار یک راه خوب برای اطمینان از وقوع آن است، اما نه قبل از آن.

قدردانی از کارمند را نشان دهید- آنها باید احساس ارزشمندی کنند و اعضای تیم آنها نیز باید ببینند که برای همکارشان ارزش قائل هستند.

هر چه زودتر به دنبال جایگزین باشید– امیدوار نباشید که کارمند نظر خود را تغییر دهد یا فکر نکنید که چون تیم آنها موفق شده است این سستی را برطرف کند، نقش آنها نیازی به پر کردن نیست.

سوالات متداول

  فرآیند خروج یک کارمند چیست؟

فرآیند خروج فرآیندی است که یک شرکت پس از استعفا یا خاتمه کارمند دنبال می کند. این یک فرآیند خارج شدن از سازمان است که تضمین می‌کند همه اقدامات لازم بین زمان استعفا تا زمانی که کارمند رسماً کسب‌وکار را ترک می‌کند، انجام می‌شود.

چه چیزی باید در چک لیست خروج کارکنان گنجانده شود؟

مرحله 1: استعفا را مدیریت کنید

مرحله 2: خروج کارمند را مستند کنید

مرحله 3: خروج کارمند را به صورت داخلی و خارجی مطرح کنید

مرحله 4: برای انتقال دانش و تجربه کارمند در حال خروج برنامه ریزی کنید

مرحله 5: جمع آوری دارایی های شرکت

مرحله 6: پرداخت ها و مزایای نهایی را سازماندهی کنید

مرحله 7: در مورد توافقنامه ها گفتگو کنید

مرحله 8: یک مصاحبه خروج انجام دهید

مرحله 9: با کارمندان باقی مانده تماس بگیرید

مرحله 10: روابط خود را با کارمند در حال خروج حفظ کنید

چگونه برای خروج یک کارمند آماده می شوید؟

تعدادی از مراحل و فرآیندهای روشن وجود دارد که باید هنگام خروج یک کارمند از کسب و کار دنبال شود. نکته مهم این است که در مورد هر مرحله فکر کنید، آن را مستند کنید و آن را در یک چک لیست خروج کارکنان یا چک لیست خاتمه ثبت کنید که می توانید برای اطمینان از اینکه هیچ مرحله ای از قلم افتاده است، دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *