تعلق سازمانی

نقش مدیریت در میزان تعلق سازمانی کارکنان

تعلق سازمانی

کارمندان بدون تعلق سازمانی، سالانه 450-550 میلیارد دلار  برای سازمان های آمریکایی هزینه دارند.این رقم، برای شرکت هایی که می خواهند به رقابت در بازار ادامه دهند رقم کمی نیست.

با این حال علی رغم تلاش این شرکت ها در تمام شاخه ها، میزان تعلق سازمانی کارمندان امریکایی در سال 2018 تنها به عدد 34% رسید.

این آمار باعث طرح این سوال می شود که: وقتی مزایای بهتر، دستمزد بالاتر، ناهار رایگان، میزهای پینگ پنگ و تایم استراحت و… کافی نیست، چه چیزی محرک ایجاد تعلق سازمانی برای یک کارمند است؟

پاسخ: مدیران

مدیران میتوانند عامل یا از بین برنده تعلق سازمانی کارکنان باشند.در ادامه به این موارد می پردازیم:

  • چرا مدیران کلید مشارکت کارکنان هستند؟

  • مورد از مهمترین انتظاراتی که مدیران از کارکنان دارند

  • چگونه منابع انسانی می تواند به مدیران کمک کند تا دلبستگی شغلی کارکنان خود را افزایش دهند.

چرا مدیران کلید مشارکت کارکنان هستند؟

اگر تا بحال تجربه کار با یک مدیر نالایق را داشته اید، احتمالا می دانید یک مدیر نالایق چگونه می تواند بر دلبستگی شغلی کارکنان تاثیر منفی بگذارد. طبق گزارش گالوپ، 70% تعارض در تیم های واحدهای تجارتی بدلیل ضعف مدیریت رخ داده است.

در اصل تعلق سازمانی، یک موضوع مدیریتی است. کارمندان به طور طبیعی ارتباط و تعامل خود را با یک سازمان از طریق روابط خود ارزیابی می کنند. و هیچ کس در این تعاملات روزمره بیشتر از مدیران حاضر در تیم تأثیر ندارد.

مدیران کارآمد نقش خود را حتی در جایی که واحد منابع انسانی قادر به کنترل شرایط نیست ایفا می کنند. آنها با کارمندان خود روابط عمیقی می سازند و از نقاط قوت آنها برای انگیزه بخشی و توسعه فردی استفاده می کنند. اما اگر مدیر سازمان فرد کارآمدی نباشد تکلیف چیست؟

خوشبختانه رهبری یک مهارت آموختنی است و شما میتوانید مدیر بخش مورد نظر را برای درک بهتر کارکنان و رفع نیازهای آنها آموزش دهید. اما پیش از آن باید نیازها و خواسته های کارمندان را درک کنید.

تعلق سازمانی

3 مورد از مهمترین انتظاراتی که مدیران از کارکنان دارند

اولین گام برای ارتقای سطح مدیریت، این است که بدانید کارکنان شما واقعاً چه می خواهند. تحقیقات Quantum Workplace نشان می دهد که سه راه اصلی وجود برای ارتقا سطح مدیریت وجود دارد. و خبر خوب این است که این اصول بسیار ساده و دست یافتنی هستند. 

1.فرصت های رشد و توسعه

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که 79% کارکنانی که برنامه توسعه فردی منظم داشته اند، به سازمان متعهد بوده اند.این مساله بیان گر اینست که نه تنها فرصت های رشد بر تعلق سازمانی  تاثیر می گذارد، بلکه بر عملکرد نیز تاثیرگذار است. کارکنانی که از برنامه‌های توسعه فردی بهره می‌برند، با انگیزه، توانمندتر و احساس آمادگی بیشتری برای انجام وظایف خود دارند.

2.   شناخت و قدردانی

همه ما زمانی بخاطر اقدامات انجام شده مورد تحسین قرار بگیریم، احساس رضایت می کنیم.نبود شناخت و قدردانی در سازمان، یکی از اصلی ترین دلایل عدم مشارکت و نارضایتی همکاران است. نگاه به آمار و ارقام به وضوح اهمیت این مساله را نمایش می دهد.

در تحقیقات اخیر Quantum Workplace بررسی کارکنان نشان داد که بیش از 52% کارکنان تمایل دارند سرپرست مستقیم تیم، آنها را بشناسد و همچنین 22% کارمندان بیان کرند که هیچ وقت مورد تحسین و تشویق قرار نگرفته اند.

اگر بعنوان یک مدیر یا سرپرست، تمایل دارید همکارانتان مشارکت و تعلق سازمانی بالایی داشته باشند، باید روی این شکاف کار کنید.

یکی از پنج عامل موثر بر تعلق سازمانی کارکنان این است که رهبران سازمان آنها را بعنوان مهمترین سرمایه های شرکت ببینند و استراتژی شناخت و قدردانی از کارکنان یکی از بهترین روش ها برای القای حس ارزشمندی به آنهاست.

مدیران در خط مقدم ارتباط با کارمندان هستند و از همین رو ارتباط آنها با هم تیمی ها معتبرتر و واقعی تر است.برای به رسمیت شناختن کارکنان بدنبال راه های پیچیده و خلاقیت های عجیب نباشید. با اقدامات ساده ای که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانید گام های بزرگی در جهت افزایش تعلق سازمانی کارکنان بردارید:

  • عملکرد کارکنان را بصورت هفتگی بررسی کنید و به آنها فیدبک بدهید.
  • انتظارات آنها را در خصوص اینکه چطور مورد تحسین قرار بگیرند جویا شوید.
  • قدردانی های کوچک ولی مستمر به اندازه اقدامات بزرگ می تواند اثربخش باشد.

3.ارتباط و فیدبک

برای نیروی کار امروزی، ارتباط صادقانه و فیدبک منظم از سمت مدیران، ارزشمند است. اغلب شرکت ها ارزیابی های سالانه بسنده می کنند اما با این کار، در اصل فرصت مناسبی را برای ارتباط با کارکنان خود از دست می دهند.

تحقیقات گالوپ حاکی از آن است که آموزش به کارمندان و مدیران برای داشتن مکالمات منظم و هدفمند در خصوص انتظارات و اهداف سازمان می تواند تا حد قابل توجهی باعث افزایش عملکرد شود.

جلسات منظم فردی با هر یک از اعضای گروه، به مدیران آگاهی ارزشمندی از عواملی که باعث علاقمندی یا بی انگیزگی آنها به کار می شود، می دهد. مدیران در جلسات منظم با اعضای تیم می توانند اعتمادسازی کنند، نگرانی کارکنان را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کنند و در نهایت کارمندان شادتر و متعهد تری داشته باشند.

تعداد این جلسات به نیاز و تجربه تیم شما بستگی دارد. می توانید با آزمون و خطا به نظم مناسبی در جهت انتخاب دفعات و مدت زمان جلسه های فیدبک برسید.

همچنین می توانید برنامه ارزیابی سازمان خود را در قالب نظرسنجی های معتبر و طبق دانش روز منابع انسانی انجام دهید و در جلسات بیشتر در خصوص گزارش های بدست آمده از این بررسی ها صحبت کنید. نرم افزار سنجش تعلق سازمانی هفت سنگ میتواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد.در صورت تمایل به مطالعه اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول پرفروش می توانید صفحه سنجش تعلق سازمانی را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:‌ : «۱۰ گزارش آماری از تعلق سازمانی در سطح جهان که باید بخوانید»

تعلق سازمانی

نقش متخصصان منابع انسانی در جهت کمک به افزایش تعلق سازمانی

متخصصان منابع انسانی نقش حیاتی در حمایت از فعالیت رهبران برای افزایش تعلق سازمانی کارکنان دارند. نکات زیر می تواند به منابع انسانی کمک کند تا نقش موثرتری در راستای فعالیت مدیران داشته باشند:

بازخورد کارکنان را جمع آوری کنید:

بعنوان متخصص منابع انسانی می توانید در جمع آوری و تجزیه و تحلیل فیدبک کارکنان که از طریق نظرسنجی و سروی بدست آمده است، همکاری کنید تا به جای تصمیم گیری از روی حدس و گمان، طبق داده های مستند در مسیر درست قدم بردارید.

پرسشنامه های تعلق سازمانی یک راهکار عالی موارد زیر است:

کشف نظرات کارکنان

مشخص شدن نقاط ضعف و قوت فرایندها

ارائه توصیه های عملی برای بهبود سازمان

معیارهای تعلق سازمانی را به موارد قابل اجرا تقسیم کنید

وقتی مدیران و رهبران سازمان بدانند مشکل دقیقا کجاست و چگونه می توانند آن را حل کنند، با انگیزه بیشتری برای از بین بردن آنها تلاش خواهند کرد. با ارائه موارد فردی که میزان تعلق سازمانی را نشان می دهند مدیران می توانند برای ارائه راه حل شفاف تر عمل کنند.

از یک نرم افزار جامع کمک بگیرید

نرم‌افزار سنجش تعلق سازمانی کارکنان می‌تواند به واحد منابع انسانی کمک کند تا ارتباطات را بهبود بخشد، جمع‌آوری داده‌ها را ساده تر کند و از طرح‌های مدیریتی پشتیبانی کند. هفت سنگ به شما کمک می کند تا تعامل بین اعضای تیم را بهبود ببخشید و در قالب یک پلتفرم برای نمایش داده های بدست آمده از سنجش ها، راهکارهای هوشمندانه ای برای اولویت بندی فرایندها و اقدامات سازمانی ارائه می دهد.

سازمان ها می توانند با استفاده از یک راهکار نرم افزاری مناسب، با کارمندان خود ارتباط مناسبی برقرار کنند و توانایی های آنها را برای رسیدن به موفقیت های متقابل بهبود ببخشند.

منبع: Quantumworkplace

مطالب مرتبط

2 نظر در “نقش مدیریت در میزان تعلق سازمانی کارکنان

  1. یلدا شرفیان گفت:

    سلام خدا قوت
    سوالی داشتم
    ایا پرسشنامه تعلق سازمانی گالوپ روایی و پایایی دارد یا خیر ؟؟

    1. admin گفت:

      سلام یلدا جان
      بله
      این پرسشنامه ها مدل های استاندارد هستن و به دلیل همین موضوع هست که فراوانی استفاده از اونها بسیار زیاد هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *