مدیریت و رهبری, منابع انسانی

چرا باید به صدای کارکنان گوش دهیم؟

برای این در جریان اتفاقات مختلف در سازمان قرار بگیرید ، تعلق سازمانی آنها را افزایش دهید و تجربه خوبی برای اعضای خود بسازید، باید به صدای کارکنان گوش دهید. 

ریشه افزایش تعلق سازمانی کارکنان، توجه به نیازهای اساسی آنان است. این نیازهای اساسی عبارت‌اند از:

۱- داشتن منابع موردنیاز و اطلاعات صحیح برای رسیدن به موفقیت

۲- داشتن احساس اعتبار هنگام به اشتراک‌گذاری نظرات خود

۳- همسو بودن انتظارات سازمان با اهداف شخصی آن‌ها

۴- داشتن احساس حمایت از سوی رهبران و مدیران سازمان

گوش دادن به صدای کارکنان به مدیران کمک می‌کند تا به خوبی متوجه شوند که چه اتفاقاتی در سازمان در حال رخ دادن است؛ بنابراین می‌توانند اقدامات لازم برای بهبود تجربه کارکنان را انجام داده و در نهایت تعلق سازمانی آن‌ها را افزایش دهند. 

امروز بیشتر از هر زمان دیگری مهم است که به شکلی موثر به صدای کارکنان خود گوش دهید، از آن‌ها حمایت کنید و با هر قدمی که بر می‌دارید به افزایش تعلق سازمانی آن‌ها کمک کنید. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که گوش دادن به صدای کارکنان به چه معناست؛ چرا این موضوع اهمیت دارد و چگونه می‌توانید یک استراتژی مناسب برای این کار داشته باشید. 

گوش-دادن-به-صدای-کارکنان-چیست

گوش دادن به صدای کارکنان چیست و چرا اهمیت دارد؟

گوش دادن به صدای کارکنان به معنای این است که شما به عنوان مدیر یک سازمان، چگونه از تجربه کارکنان مطلع می‌شوید و آن را درک می‌کنید. این امر معمولا از طریق نظرسنجی‌های مربوط به تعلق سازمانی، بررسی عملکرد و بازخورد عمومی آن‌ها حاصل می‌شود. 

گرچه هر یک از این موارد به تنهایی اهمیت زیادی دارند؛ اما زمانی که شما یک استراتژی برای گوش دادن به صدای کارکنان ایجاد می‌کنید و از همه این موارد در کنار یکدیگر بهره‌ می‌گیرید، تاثیر بسزایی روی میزان تعلق سازمانی و احتمال رسیدن به اهداف سازمانی ایجاد خواهید کرد. وقتی شما تجربه کارکنان خود را درک می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه استراتژی‌ها و برنامه‌هایی نتایج بهتری خواهند داشت و این فرصت را پیدا می‌کنید که تمرکز خود را روی مواردی قرار دهید که بیشترین اهمیت را برای اعضای سازمان دارند.

همچنین بخوانید:‌ «چگونه ارزشمندترین افراد سازمان را شناسایی کنیم؟»

چرا گوش دادن به صدای کارکنان مهم است؟

سرمایه‌گذاری در استراتژی گوش دادن به صدای کارکنان و اولویت‌بندی عملکرد، نه تنها برای موفقیت تیم و اعضای سازمان ضروری است؛‌ بلکه برای کسب‌وکار شما نیز مزایای زیادی دارد. برای اینکه در مسیر رسیدن به موفقیت قرار بگیرید، وقت آن است که نحوه گوش دادن به حرف‌های کارکنان خود را تغییر دهید و بر اساس بازخورد آن‌ها اقدام کنید. 

 سنجش-تعلق-سازمانی 

برای اینکه بتوانید تعلق سازمانی کارکنان را افزایش دهید و از مزایای زیاد این موضوع بهره ببرید، باید به صدای آن‌ها گوش دهید. چند مورد دیگر از مزایای گوش دادن به صدای کارکنان عبارت‌اند از:

۱- نشان می‌دهید که به کارکنان خود اهمیت می‌دهید

گوش دادن به اضطراب‌ها و نگرانی‌های اعضای سازمان نشان می‌دهد که شما برای نظرات آن‌ها ارزش قائل هستید؛ می‌خواهید احساسات آن‌ها را درک کنید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید. حتی اگر تعلق سازمانی کارکنان شما زیاد است و بیشتر از بنچمارک‌های موجود در صنعت شماست،‌ بسیار مهم است که یک میکروفون به اعضای سازمان خود بدهید. 

نکات مهمی که در نظرسنجی از کارکنان باید به یاد داشته باشید عبارت‌اند از:

۱- فقط درباره موضوعاتی سوال بپرسید که می‌توانید در ارتباط با آن‌ها کاری انجام دهید.

۲- نکاتی که از صحبت کارکنان درک می‌کنید را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

۳- سعی کنید ذهنیت بازخورد دادن و بازخورد گرفتن به صورت درست و موثر را در سازمان جا بیندازید. 

۲- برای انجام اقدامات مختلف در لحظه بازخورد می‌گیرید

بازخورد کارکنان به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها و فرصت‌های موجود را شناسایی کنید. ممکن است نتوانید همه مشکلات را برای همه اعضای سازمان حل کنید؛ اما باز هم انجام دادن چند کار بهتر از هیچ کاری نکردن است. به دنبال مشکلات در دسترس تر یا فرصت‌های بزرگ‌تر باشید که می‌توانند نشان دهند:

۱- هر چند وقت یک بار، با چه کسانی و به چه وسیله‌ای ارتباط برقرار می‌کنید؟ 

۲- برای بهبود تجربه اعضای سازمان، چه منابعی را ارائه می‌دهید؟

۳- در چه جاهایی ممکن است برای اصلاح محیط‌های کاری جدید به انعطاف‌پذیری نیاز داشته باشید؟

۳- مدیران خود را توانمند می‌کنید تا تعلق سازمانی اعضای تیم را افزایش دهند

تمرکز کردن روی بازخورد کارکنان، بیشتر از جلسات بررسی عملکرد به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط فردی و شخصی با هر یک از اعضای تیم خود برقرار کنند. این دانش به آن‌ها کمک می‌کند تا یک کوچ خوب برای اعضای تیم یا سازمان خود باشند. 

مدیران با گوش کردن به صدای کارکنان خود می‌توانند، با داشتن برنامه‌ریزی بهتر به اعضای تیم کمک کنند تا سریع‌تر به پیش بروند و نیازها یا نگرانی‌های خود را کنترل و برطرف کنند.

۴- در مورد چگونگی پیشبرد تجارت خود اطلاعات کسب می‌کنید

شما به عنوان یک مدیر برای رونق کسب‌و‌کارتان باید بتوانید با تغییرات و شرایط مختلف سازگار باشید و چابک بمانید. بازخورد گرفتن از اعضای سازمان، نه تنها به شما کمک می‌کند احساس و عملکرد آن‌ها را درک کنید؛ بلکه به کمک آن می‌توانید بینش‌های کلیدی را کسب کنید که به سازمان شما اجازه می‌دهد از عدم اطمینان یا تغییر به سمت تعیین اهداف، بهبودی و شکوفایی حرکت کند.

چگونه یک استراتژی موفق برای گوش دادن به صدای کارکنان ایجاد کنیم؟

استراتژی-گوش-دادن-به-کارکنان

نکته مهم برای داشتن یک استراتژی موفق برای گوش دادن به صدای کارکنان،‌ داشتن یک رویکرد استراتژیک و یکپارچه و غافل نشدن از سنجش تعلق سازمانی کارکنان است.

سنجش تعلق سازمانی کارکنان همواره یک راه عالی برای بازخورد گرفتن از کارکنان و عمل کردن بر اساس نظرات آن‌ها بوده و خواهد بود. برای اینکه درک درستی از نیازها، اهداف و نقاط درد کارکنان خود داشته باشید یا در شرایط تغییر و تحول بتوانید نگرانی‌های آن‌ها را درک و برطرف کنید، باید به کمک ابزارهای مختلف میزان تعلق سازمانی آن‌ها را بسنجید. ما در تیم هفت‌سنگ با ارائه راهکار نرم‌افزاری سنجش تعلق سازمانی در این مسیر به شما کمک می‌کنیم. 

منبع: quantumworkplace

همچنین بخوانید: «۴ نکته ضروری برای بهبود تعلق سازمانی در دنیای دورکاری»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *