منابع انسانی

چگونه از تجسم داده های منابع انسانی برای روایت یک داستان تاثیرگذار استفاده کنیم؟

تجسم داده های منابع انسانی

تجسم داده ها برای منابع انسانی روشی تاثیرگذار برای ارائه و انتقال اطلاعات به ذینفعان ارائه می دهد. در دنیای امروز، کسب و کارها دیگر نمی توانند بدون استفاده از داده ها موفق شوند.

 

منابع انسانی، به ویژه، از تجزیه و تحلیل برای کمک به هدایت استعدادها، رهبری و تصمیمات استخدام برای شرکت ها استفاده می کند. تجسم خوب طراحی شده از داده های کلیدی HR شما به بینش هایی حیات و معنادار می بخشد که فراتر از آنچه می توان با پاراگراف های بولت گذاری یا شماره گذاری شده در ارائه به دست آورد.

 

فهرست

تجسم داده های منابع انسانی چیست؟

چرا تجسم داده ها برای منابع انسانی ضروری است؟

تاریخچه تجسم داده ها

نحوه استفاده از تجسم داده های منابع انسانی

چه چیزی باعث تجسم خوب داده ها می شود

انواع تکنیک های تجسم داده ها

داشبوردهای منابع انسانی

 

تجسم داده های منابع انسانی چیست؟

دنیای ما به طور فزاینده ای مبتنی بر داده است و برای رقابتی ماندن در چشم انداز کسب و کار، دیدن و درک داده ها مهم تر از همیشه است. تجسم داده های منابع انسانی به ویژه هنگام تصمیم گیری در مورد منابع انسانی مهم است زیرا دیگر نمی توانیم به غریزه یا شهود متکی باشیم.

 

تجسم داده ها را می توان به عنوان نمایش اطلاعات و داده های ارائه شده به صورت گرافیکی تعریف کرد. به منظور مشاهده داده‌ها به روشی که درک آسان باشد، از نمودارها، نقشه‌ها و نمودارها برای درک الگوها، روندها و نقاط پرت در داده‌های شما استفاده می‌شود.

 

نه تنها می‌توانید از طریق بینش‌های جمع‌آوری‌شده تصمیمات مبتنی بر داده‌ها بگیرید، بلکه راهی برای ارائه داده‌ها به افراد غیر فنی که نیاز به توضیح دارند نیز فراهم می‌کند.

 

چرا تجسم داده ها برای منابع انسانی ضروری است؟

متخصصان منابع انسانی گاهی اوقات فاقد مهارت های تجسم داده ها هستند (شکاف مهارت ها). با این حال، تجسم داده ها به متخصصان منابع انسانی فرصت قابل توجهی برای ارائه بینش معنادار در مورد استعداد سازمان ارائه می دهد. متخصصان منابع انسانی می توانند این مهارت ارزشمند را از طریق دوره تحلیل داده های منابع انسانی هفت سنگ تقویت کنند.

 

منابع انسانی همچنین با حجم عظیمی از داده ها کار می کند. روزانه، اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا، امتیازات مشارکت کارکنان، بازخورد و بررسی عملکرد را جمع‌آوری می‌کنید. علاوه بر این، شما در حال جمع‌آوری داده‌های اصلی کارمند مانند نام کارمند، آدرس، شماره تلفن، بخش اختصاص‌یافته، روزهای تعطیل، مرخصی استعلاجی، مهارت‌های خاص، و صلاحیت‌ها و بسیاری از نقاط داده دیگر هستید. و هر چه سازمان بزرگتر باشد، داده های بیشتری برای جمع آوری وجود دارد.

 

بصری کردن کلید انتقال پیام شما در صورت وجود حجم زیادی از داده است. در واقع مغز 60000 برابر سریعتر از متن، تصاویر را پردازش می کند. با استفاده از تجسم داده ها، می توانید تأثیر منابع انسانی را بر تجارت افزایش دهید.

 

دلایل دیگری وجود دارد که چرا تجسم داده های منابع انسانی مهم است:

 

تجسم داده ها برای منابع انسانی بینش و تجزیه و تحلیل مهم تری را در مورد فرآیندهای استخدام و مدیریت استعداد ارائه می دهد. منابع انسانی می تواند عناصری مانند بهره وری، پاداش و فرهنگ شرکت را برای بهبود تعامل کارکنان بهتر درک کند.

تجسم داده‌ها از مهارت‌های پردازش بصری افراد برای توضیح بصری حجم‌های پیچیده و بزرگ داده بهره می‌برد. این منجر به وضوح بیشتر در مورد نحوه تفسیر داده هایی که می بینید می شود.

داده‌ها منابع انسانی را قادر می‌سازد تا از تصمیم‌گیری کیفی یا «عضلانی» به بینش‌های مبتنی بر داده‌های بیشتر دور شود. با بررسی داده های جدید، صاحبان داده های بیشتری در کسب و کار در تجزیه و تحلیل داده ها گنجانده می شوند. تجسم داده‌ها، منابع انسانی و بخش‌های مختلف کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا معنا را در داده‌ها بیشتر کشف و شناسایی کنند.

تجسم داده ها شفافیت را در میان مجموعه داده ها بهبود می بخشد.

شما به راحتی می توانید بینش هایی را که از داده ها به دست می آورید با تصمیم گیرندگانی که ممکن است زمان یا درک نحوه خواندن مجموعه داده های تصفیه نشده را نداشته باشند به اشتراک بگذارید.

 

تاریخچه تجسم داده ها

این روزها بیشتر در مورد تجسم داده ها صحبت شده است. با این حال، تجسم داده ها به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین بینش ها و اطلاعات برای 100 سال استفاده شده است، البته بدون استفاده از فناوری مدرن.

 

قبل از قرن هفدهم، تجسم داده ها عمدتاً به صورت نقشه هایی به شکل نشانگرهایی مانند شهرها، جاده ها، نشانگرهای زمین و منابع طبیعی وجود داشت. با این حال، با افزایش تقاضا برای نقشه برداری دقیق تر و اندازه گیری فیزیکی، تجسم بهتر مورد نیاز بود. ویلیام پلیفیر و چارلز جوزف مینارد دو شخصیت تاریخی هستند که در این دوره به دلیل سهم خود در تجسم داده ها برجسته شده اند.

ویلیام پلیفیر، مهندس و اقتصاددان سیاسی بریتانیایی، به طور گسترده ای به عنوان بنیانگذار برخی از معروف ترین نمودارهایی که امروزه استفاده می کنیم، مانند نمودار دایره ای، خطی و میله ای در اواخر دهه 1700، اوایل دهه 1800، شناخته می شود. او برای اولین بار از نمودارهای بصری برای توضیح اقتصاد انگلیس در اطلس تجاری و سیاسی استفاده کرد که در سال 1786 منتشر کرد.

تجسم داده های منابع انسانی

یکی دیگر از چهره های مهم در تاریخ تجسم داده ها، مهندس عمران فرانسوی چارلز ژوزف مینارد است که به خلق نقشه های جریان شهرت دارد. مشهورترین کار او تجسم آنچه در لشکرکشی ناپلئون به روسیه در سال 1812 رخ داده بود بود.

 

افراد دیگری بودند که در ایجاد تجسم داده‌های دقیق‌تر در این مدت تأثیر گذاشتند، که ما را به جایی که امروز هستیم هدایت کرد.

 

نحوه استفاده از تجسم داده های منابع انسانی

راه های زیادی وجود دارد که منابع انسانی می توانند از تجسم داده ها استفاده کنند. بیایید چند مورد را بررسی کنیم:

 

تجسم داده های منابع انسانی

 

  • استفاده از تجسم داده ها برای استخدام: تجسم به راحتی قابل تفسیر است و به تیم شما اجازه می دهد تا تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کند. برای مثال، می‌توانید بیابید که کدام هیئت شغلی واجد شرایط‌ترین نامزدها یا هزینه هر استخدام را برای شما به ارمغان می‌آورد. بسیاری از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) قبلاً دارای یک عملکرد گزارش هستند، اما همه ابزارهای گزارش‌دهی عملکرد یکسانی ندارند و بسیاری از ATS تنها اصول اولیه را ارائه می‌کنند. 
  • استفاده از تجسم داده‌ها برای جابجایی کارکنان: برای درک جابجایی کارکنان، تعداد کارکنانی که شرکت را در یک دوره خاص، معمولاً یک سال ترک می‌کنند، ردیابی کنید. این تعداد شامل استعفا و اخراج داوطلبانه است. با پیاده‌سازی تجسم داده‌ها، می‌توانید روندهایی را برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی برای تکمیل نقش‌ها نیاز به استخدام دارید یا موارد دورافتاده وجود دارد، مانند تعداد قابل توجهی از کارکنان که یک بخش خاص را ترک می‌کنند، ببینید.
  • استفاده از تجسم داده‌ها با حفظ کارکنان: مانند جابجایی کارکنان، می‌توانید داده‌های نگهداری را تجسم کنید تا ببینید چرا کارکنان می‌خواهند در سازمان شما بمانند و چه چیزی آنها را در کشورهای مختلف، بخش‌ها یا حتی تیم‌ها برمی‌انگیزد. از این داده ها برای حفظ استعدادها در سازمان خود استفاده کنید.
  • استفاده از تجسم داده ها با بهره وری: راه های زیادی وجود دارد که می توانید از تجسم داده ها برای افزایش بهره وری استفاده کنید. به عنوان مثال، از تیم خود بخواهید هنگام طوفان فکری از فلوچارت ها برای تجسم فرآیندها یا نقشه های ذهنی استفاده کند. با پیاده سازی این تصاویر گرافیکی در فرآیند خود، تیم شما می تواند در زمان صرفه جویی کرده و بر چالش های واقعی در دست تمرکز کند.
  • استفاده از تجسم داده ها برای تجسم روندهای آینده: بهترین راه برای درک روندهای آینده، تجزیه و تحلیل داده های گذشته است که جمع آوری کرده اید. تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها برای پیش بینی های آینده است. اگر نقاط داده مربوطه را ردیابی کنید، می‌توانید زمینه‌هایی مانند موفقیت در استخدام یا حتی درآمد را از طریق مشارکت کارکنان، که ارتباط نزدیکی با هم دارند، تجزیه و تحلیل کنید.
  • استفاده از تجسم داده ها در برنامه ریزی نیروی کار: برنامه ریزی نیروی کار فرآیند تجزیه و تحلیل کارکنان فعلی سازمان شما و رشد یا تغییرات مورد انتظار کسب و کار به منظور تعیین مراحلی است که تیم شما باید برای برآوردن نیازهای استخدامی فعلی و آتی بردارد. همچنین به کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای جذب و حفظ استعدادها می پردازد.

 

علاوه بر این، منابع انسانی می‌تواند بینش معناداری در مورد کسب‌وکار نیز ارائه دهد و ارتباطات یا روابط بین متغیرهایی مانند رضایت از کار، تعهد کارکنان، مشارکت، انگیزه و عملکرد را نشان دهد. کارمندانی که از کار خود راضی هستند، نسبت به کسانی که راضی نیستند، عملکرد بالاتری دارند و بالعکس. استفاده از این معیارها می‌تواند به شما در درک تلاش‌های حفظ و نتیجه نهایی شما کمک کند.

 

گفتن یک روایت/داستان یک عنصر ضروری برای تجسم داده ها است. مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها بیشتر از داده‌ها، حقایق یا حتی ارقام، داستان‌ها را به خاطر می‌آورند. هنگام استفاده از داستان سرایی، داده ها زنده می شوند. شما شانس بیشتری برای توضیح اینکه چرا داده های شما ضروری است، به ویژه برای رهبران و تصمیم گیرندگان در سازمان خود دارید.

 

ابزارهای تجسم داده های ساعت زیادی وجود دارد، چه رایگان و چه پولی، که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر چند نقطه داده برای ردیابی دارید، یک ابزار عالی برای شروع استفاده از Excel یا Google Sheets است. با این حال، اکسل و برگه های گوگل می توانند تا حدودی دستی باشند. بنابراین، اگر با نقاط داده زیادی سر و کار دارید، بهتر است روی ابزارهای تجسم داده مانند Tableau یا Power BI سرمایه گذاری کنید.

 

چه مواردی روی کیفیت تجسم داده ها تاثیر دارد؟

یک تجسم داده خوب، داستانی را روایت می کند، در حالی که اطلاعات غیر مهم را از داده ها حذف می کند و جزئیات مفید را برجسته می کند. با این حال، پیچیده تر از افزودن تمام نقاط داده به یک نمودار و خوب نامیدن آن است.

بیایید مراحلی را که باید برای به دست آوردن اطلاعات مرتبط برای تصمیم گیری مبتنی بر داده بردارید، مورد بحث قرار دهیم:

 

تعریف هدف: برای به دست آوردن مرتبط ترین اطلاعات از داده های خود، درک کنید که چه سوالی باید بپرسید. با تعیین هدف برای تجسم داده های خود، تمام نویزهای موجود در داده های خود را حذف خواهید کرد. به عنوان مثال، هدف از تجسم شما می تواند نشان دادن تأثیر مالی گردش کارمندان بر درآمد شما باشد

 

درک مخاطب: داده های خود را به چه کسی ارائه خواهید کرد؟ مدیران سطح C؟ یا تیم شما؟ درک مخاطبان به شما این امکان را می دهد که تجسم مناسب تری ایجاد کنید و زمان سریع تری را برای بینش و عمل ایجاد می کند. به عنوان مثال، هنگام نشان دادن تأثیر گردش کارمندان بر تجارت در C-suite، می توانید افزایش هزینه را در صورت ادامه افزایش گردش مالی تصور کنید.

 

شناسایی اینکه چه داده هایی بهترین نوع تجسم داده را ایجاد می کنند:

داده‌های با حجم بالا: نه تنها داده‌های با حجم بالا برای تجسم داده‌ها مناسب‌تر از داده‌های کم حجم هستند، بلکه هرچه داده‌های بیشتری در مورد هدف تعریف‌شده داشته باشید، دقیق‌تر خواهند بود.

 

داده های چند متغیره: می توانید داده های چند متغیره را به عنوان تجزیه و تحلیلی که شامل بیش از دو متغیر وابسته است که منجر به یک نتیجه واحد می شود، تعریف کنید. یک مثال واقعی از این موضوع، تعیین ارزش یک خانه است. برای اطلاع از قیمت فروش، مشاور املاک متغیرهایی مانند اندازه خانه، تعداد اتاق خواب و حمام و موقعیت مکانی را در نظر می گیرد. در HR، شما می توانید از داده های چند متغیره به روش های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، در HR، می توانید رتبه بندی عملکرد و پرداخت یک کارمند را پیش بینی کنید. دانستن اینکه چه چیزی بر نتیجه شما تأثیر می گذارد ضروری است زیرا همیشه در هر شرکتی یکسان نیست.

 

محتوا: بسته به چیزی که می خواهید تجسم کنید، روش های مختلفی را به کار بگیرید. به عنوان مثال، اگر می خواهید مقادیر را با هم مقایسه کنید، می توانید از نمودار دایره ای یا Mekko Chart استفاده کنید. از طرف دیگر، نمودار خطی یا نمودار خطی دو محور بهتر است برای تجزیه و تحلیل روندها استفاده شود.

 

رنگ: انتخاب رنگ های مناسب برای نمایش و متمایز کردن اطلاعات بسیار مهم است. یک مطالعه اخیر توسط Salesforce نشان داد که رنگ بر سرعت و دقت تصمیم گیری کاربران تأثیر می گذارد. برای مثال، پالت‌های بی‌صدا، نمودارها را برای تجزیه و تحلیل چالش‌برانگیزتر می‌کردند.

 

دینامیک: تجسم دینامیک داده ها حرکت یا انیمیشن را به ارمغان می آورد تا جنبه هایی از داده های شما را نشان دهد که نشان دادن آنها در یک نمودار ثابت دشوار است. این نوع تجسم هنگام نمایش داده هایی مانند رشد نیروی کار در طول زمان مفید است.

 

انواع تکنیک های تجسم داده ها

راه های مختلفی برای تجسم داده های شما وجود دارد. در اینجا ما برخی از انواع رایج تکنیک های تجسم داده را توضیح خواهیم داد:

 

  • نمودارهایی مانند نمودارهای خطی و میله ای تکنیک های رایج برای تجسم داده های شما هستند. نمودارها برای نمایش روندها یا پیشرفت در طول زمان استفاده می شوند. همچنین می توانید از آنها برای مقایسه گروه های مختلف مرتبط با یکدیگر استفاده کنید. به عنوان مثال، نرخ جابجایی کارکنان در مکان های مختلف.
  • نمودارهای پراکندگی در موقعیت هایی که داده های زیادی دارید که دیدن سریع یک الگوی دشوار است مفید است. زمانی که بخواهید روابط بین دو مجموعه داده بزرگ، مانند تعداد کارمندان و خروجی تولید را نشان دهید، بیشترین ارزش را دارند.
  • نمودارهای دایره ای اعداد را بر حسب درصد نشان می دهند و مجموع کل تمام قسمت ها باید 100% باشد. با استفاده از این سیستم می‌توانید تعداد برنامه‌هایی را که برای یک نقش دریافت می‌کنید و اینکه از کدام تابلوهای شغلی می‌آیند، به راحتی تجسم کنید.
  • نقشه‌های حرارتی رابطه بین دو مورد را نشان می‌دهند و اطلاعات رتبه‌بندی، مانند زیاد به کم، با نشانه‌های رنگی را ارائه می‌دهند. آنها در تشخیص الگوها و تجزیه و تحلیل سریع روندها مفید هستند.
  • نمودارهای ماتریسی به مدیران منابع انسانی کمک می کند تا روابط پیچیده داده را تجسم و ارزیابی کنند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. می توانید از این نمودارها برای شناسایی منبع مشکلات، مطابقت الزامات با مشخصات یا تخصیص منابع بر اساس نیاز استفاده کنید.

 

نکاتی در مورد تجسم داده ها

  1. بر اساس هدف تعریف شده و مخاطبان خود تصمیم بگیرید که کدام نمودار یا نمودار بهترین طرح برای تجسم داده های شما است.
  2. اطمینان حاصل کنید که داده های خود را منظم و خوانا نگه می دارید. این به کاربر شما کمک می‌کند تا داده‌ها را سریع‌تر پردازش کند، به‌ویژه زمانی که مجموعه‌های داده بزرگ دارید.
  3. با برجسته کردن اطلاعات مهم، از رنگ‌های مناسب برای گفتن داستان‌ها سریع‌تر استفاده کنید.
  4. اشکال و طرح‌ها را در تجسم خود پیاده کنید تا منظورتان را متوجه شوند.
  5. زمانی که برای رساندن هدف خود به چیزی بیش از تصاویر بصری نیاز دارید، متن محدودی اضافه کنید.

اطمینان حاصل کنید که داده ها را عمداً نادرست نمایش نمی دهید، مانند استفاده از مقیاس های ناسازگار در مقایسه اندازه یا استفاده از رنگ های نامناسب.

 

نمونه هایی از تجسم داده های منابع انسانی

بیایید به چند نمونه واقعی از نحوه تجسم داده های منابع انسانی بپردازیم:

 

  1. زمان شروع

سازمان شما برای حمایت از فصل تعطیلات باید 150 فروشنده را در چندین شهر استخدام کند. شما داده‌هایی از سال‌های گذشته دارید که می‌توانید از آن‌ها برای محاسبه زمان شروع استفاده کنید: تعداد روزهایی که یک شغل خالی تا تاریخ شروع استخدام جدید باز است.

 

تجزیه و تحلیل این داده ها به شما این امکان را می دهد که بدانید چقدر زود باید منابع استخدام خود را برای تمرکز بر استخدام برای این نقش ها حرکت دهید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که در یک پوزیشن 35 روز طول می کشد اما در پوزیشن دیگر 52 روز طول می کشد، بهتر است ابتدا روی پوزیشن های طولانی تر برای شروع تمرکز کنید. راه های زیادی برای تجسم این داده ها وجود دارد. با این حال، یک نمودار میله ای احتمالا واضح ترین است.

 

  1. جابجایی کارکنان

بخش منابع انسانی شما می خواهد گردش کارمندان را در 12 ماه گذشته ردیابی کند. در حالی که می دانید تعداد کلی جابجایی کارمندان 15 درصد است، روش های موثرتری برای انتقال نقطه نظرات شما نسبت به دادن درصد به تیم رهبری شما وجود خواهد داشت. همچنین داستان بزرگتری را بیان نمی کند.

 

در عوض، می‌توانید از تجسم داده‌ها برای تقسیم گردش مالی کارکنان به دوره تصدی، مکان، بخش، تیم‌ها یا حتی جنسیت استفاده کنید. با تمام این نقاط داده، ممکن است برای رساندن نقطه نظر خود به بیش از یک تجسم نیاز داشته باشید. برای مثال، نشان دادن جابجایی کارمندان بر اساس جنسیت ممکن است به بهترین شکل با نمودار دایره ای نشان داده شود، در حالی که بخش ها یک نمودار میله ای.

 

  1. تنوع

تنوع یک معیار فوق العاده برای ردیابی با تجسم است. فرض کنید شما علاقه مند به دانستن توزیع سنی نیروی کار یا درصد جنسیتی خود بر اساس بخش هستید. در آن صورت، نمودار ستونی انباشته ممکن است راهی عالی برای تجسم داده ها باشد.

 

اگر روی داشبورد منابع انسانی سرمایه گذاری می کنید، ممکن است از قبل با فشار دادن یک دکمه این قابلیت ها را داشته باشید. در غیر این صورت، اکسل ابزاری برای ایجاد نمودار دارد که می توانید به صورت دستی داده هایی را که می خواهید ببینید وارد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *