شرکتهایی با فرهنگهای قوی، در همهگیری کرونا موفق به افزایش تعلق سازمانی کارکنان خود شدند. شما هم به کمک نکات زیر میتوانید به این موفقیت برسید.
نتایج نظرسنجی جهانی موسسه گالوپ در سال ۲۰۱۷ نشان داد که فقط ۱۵ درصد از کارکنان در سراسر جهان احساس تعلق به سازمان خود دارند. در واقع اغلب کارفرمایان موفق نشدند انتظارات افراد نسل هزاره و نسل z از یک محیط کار را برآورده کنند.
میتوان خیلی سطحی به این موضوع نگاه کرد و گفت که مشکلات مربوط به تعلق سازمانی افراد یکی از نتایج اجتنابناپذیر همهگیری کرونا بوده است؛ اما این تفکر بیش از اندازه سادهانگارانه است. بر اساس مشاهدات صورتگرفته، شرکتهایی با فرهنگهای قوی و مثبت، به سادگی خود را با شرایط دورکاری تطبیق دادند و موفق به افزایش تعلق سازمانی اعضای تیم خود شدند. اما آن دسته از شرکتهایی که قبل از پاندمی کرونا نیز با مشکلات تعلق سازمانی پایین اعضای خود دست و پنجه نرم میکردند، اکنون مشکلات مشهودتری دارند.
موسسه گالوپ آنالیتیکس (Gallup Analytics) در نظرسنجی گالوپ پانل (Gallup Panel) در سال ۲۰۲۰ دریافت که تنها ۷۵ درصد از افراد نسل هزاره در ایالات متحده آمریکا به کار خود تعلق دارند. میزان تعلق بالای این افراد بالا بسیار دلگرمکننده است؛ زیرا در آیندهای نزدیک، افراد نسل z و افراد نسل هزاره، تمام نیروی کار را تشکیل خواهند داد. البته نتایج این نظرسنجی مربوط به آن دسته از افراد نسل هزاره در کشور آمریکاست که دورکار هستند و مدیرانی دارند که همواره آنها را در جریان امور قرار میدهند، به سلامتی آنها اهمیت میدهند و از آنها حمایت میکنند تا در کار احساس آمادگی داشته باشند؛ پس نمیتوان آن را به همهی افراد نسل هزاره در سراسر دنیا تعمیم داد.
مزایای تعلق سازمانی بالای اعضای یک سازمان، تقریبا برای اکثر افراد واضح و روشن است؛ پس بهتر است به کمک راهکارهای مختلف برای افزایش تعلق سازمانی، از مزایای این موضوع در سازمان بهرهمند شویم.
در یک مطالعه عمیق به نام «عملکرد شرکت و رضایت کارمندان در انگلستان»، نظرات ۳۵ هزار و ۲۳۱ کارمند درباره ۱۶۴ شرکت بزرگ انگلیسی بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ از طریق سایت Glassdoor که یکی از بزرگترین سایتهای استخدام و کاریابی در دنیاست، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج این مطالعه نشان داد شرکتهایی که از نظر رضایت کارمندان خود رتبه بالاتری دارند، در مقایسه با آنهایی که رتبه پایینتری دارند، سودآوری بیشتری کسب میکنند. همچنین در این مطالعه پیوند بین میزان رضایت کارمندان و عملکرد شرکت مشخص شد و نکته مهمی که برای سرمایهگذاران مشخص شد، این بود که هنگام ارزیابی شرکتها برای یافتن فرصتهای سرمایهگذاری، به نفعشان است که به احساسات کارکنان و رتبهبندی شرکتها توجه زیادی داشته باشند.
بنابراین مدیران چگونه میتوانند به افزایش تعلق سازمانی کارمندان کمک کنند؟
۱- تصویر روشنی از تاثیر هر یک از اعضا در ماموریت سازمان ترسیم کنید
به روشنی درک کنید که ماموریت و ارزشهای شرکت شما چیست و اطمینان حاصل کنید که این ارزشها به خوبی منتقل میشوند. کارمندان باید بخشی از تصویر بزرگتر سازمان باشند و مشخص کنند که در چه موقعیتی قرار میگیرند؛ زیرا اگر هر روز فقط وظایف تکراری خود را انجام دهند و هیچ درکی از اینکه کارهایشان چه تاثیری روی کل مجموعه میگذارد نداشته باشند، داشتن انگیزه یا هدف برای آنها بسیار دشوار میشود.
یک شرکت مشاورهای در ایالات متحده به نام ایمپرتیو (Imperative) از ۲۰۰۰ کارمند شرکت لینکدین نظرسنجی کرد و دریافت که ۴۱ درصد از آنها، افرادی هدفگرا هستند. اکنون این سوال پیش میآید که یافته این نظرسنجی چه اهمیتی برای شرکت لینکدین دارد؟ بر اساس نتایج تحقیقات این شرکت مشاورهای، کارمندان هدفگرا، به احتمال ۵۴ درصد، بیش از ۵ سال در یک سازمان کار خواهند کرد و به احتمال ۳۰ درصد، عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت.
باید به این نکته توجه داشت که تعلق سازمانی، تنها مربوط به واحد منابع انسانی نیست. داشتن یک ارزش پیشنهادی خوب زمانی که مطابق با آن رفتار نکنید یا به افرادی که آن را اجرا میکنند پاداش ندهید، هیچ فایدهای ندارد. رهبران و مدیران در یک سازمان باید از ارزشها تقلید کرده و به وضوح ارتباط برقرار کنند. با الگوبرداری از رفتارهایی که میخواهید در تمام سازمان شاهد آن باشید، کار را برای اعضای تیم آسان کنید.
همچنین بخوانید: «چگونه تعلق سازمانی افراد را در دوران پاندمی کرونا تقویت کنیم؟»
۲- یک فرهنگ متنوع، یک فرهنگ توانمند است
افراد نسل هزاره یا جوانترها مانند نسل z، بیشتر از سایر افراد کارآفرین هستند. گزارشی از مرکز تحقیقات پیو (Pew) میگوید که نسل z یکی از نسلهای بسیار متنوع (از نظر قوم و نژاد) است. به این معنی که گفتوگوی متنوع و گوناگون بخشی از فرهنگسازی قوی خواهد بود. همچنین حدود ۶۲ درصد معتقدند که افزایش تنوع برای جامعه مفید خواهد بود.
۳- مراقب سلامتی و رفاه حال اعضای تیم باشید
وقتی احساس میکنیم که کسی واقعا از ما مراقبت میکند، احساس وفاداری در وجود ما القا میشود. سلامتی و رفاه تنها مربوط به جسم و فیزیک ما نیست؛ بلکه به احساسات و روان ما نیز مرتبط است. مدیران باید اطمینان حاصل کنند که اعضای تیم در وضعیت خوبی هستند و بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کردهاند؛ به خصوص که برقراری تعادل برای افرادی که از خانه کار میکنند بسیار سختتر است. به طور مرتب با تک تک اعضای تیم صحبت کنید تا آنها فرصتی برای بیان نگرانیهای خود داشته باشند.
جی برگمن (Jay Bregman)، کارآفرین سریالی و همبنیانگذار اپلیکیشن موفق هیلو (Hailo)، قصد دارد برای مدیریت استارتاپ جدید خود که تیمبل نام دارد، توجه به سلامتی و رفاه اعضای تیم خود را سرلوحه کارها و برنامههای خود قرار دهد. به همین منظور، یک روز مشخص در هر هفته کارها را تعطیل میکنند و همه اعضای استارتاپ به اقداماتی برای بهبود سلامتی روحی و جسمی خود میپردازند. اجرای این برنامه در سال ۲۰۲۰ منجر به بهبود بهرهوری اعضای تیم و رشد ۲۰ درصدی میزان دستمزد آنها شده است.
۴- بازخورد گرفتن از اعضای سازمان، برای بهبود تعلق سازمانی را فراموش نکنید
بهترین شرکتها، به جای اینکه با حدس و گمان اقداماتی برای اعضای سازمان انجام دهند، افکار (چه خوب و چه بد) آنها را دقیقا میدانند و بر اساس آن عمل میکنند. همه آدمها برای پیشرفت، رشد و تکامل نیاز به بازخورد دارند. شرکتها هم در این زمینه تفاوتی با ما ندارند. وقتی میفهمید که کارمندان شما چه میخواهند، بهتر میتوانید خواستههای آنها را برآورده کنید.
لازم به ذکر است برای اینکه بازخورد صادقانهای از اعضای سازمان دریافت کنید، شما به عنوان یک مدیر باید به ایمنی روانشناختی آنها توجه داشته باشید. یعنی اعضای سازمان باید این اطمینان را داشته باشند که برای ارائه بازخورد صادقانه، در امنیت کامل هستند. برقراری ارتباط آزاد و شفاف با اعضای سازمان میتواند کلید موفقیت ایجاد اعتماد در سازمان باشد.
منبع: entrepreneur
همچنین بخوانید: «امنیت روانشناختی در محیطهای کار هیبرید به چه شکل است؟»
یک نظر در “۴ نکته ضروری برای بهبود تعلق سازمانی در دنیای دورکاری”