منابع انسانی

چگونه تعلق سازمانی افراد را در دوران پاندمی کرونا تقویت کنیم؟

تعلق سازمانی

با تغییر شرایط و نحوه انجام کارها در دوران پاندمی کرونا، برای حفظ تعلق سازمانی افراد نیاز به راهکارهای جدیدی دارید.

بسیاری از جنبه‌های محل کار مانند مشکلات اداری، تعارضات، سیاست‌های سازمانی، کمبود منابع، تضاد نقش‌ها و بار کاری بیش از حد، می‌تواند بر تعلق افراد تاثیر منفی بگذارد. گرچه مراقبت از این موارد مهم است، اما فاکتورهای زیادی مانند افزایش منابع کارمندان و ارتقا رفاه آن‌ها وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها روی ایجاد و بهبود تعلق تمرکز کرد. 

در دوران پاندمی کرونا که شرایط و نحوه انجام کارها تغییر کرده است، برای حفظ تعلق سازمانی افراد نیاز به راهکارهای جدیدی داریم. برخی از راهکارهای حفظ تعلق سازمانی افراد در دوران همه‌گیری ویروس کرونا عبارت‌اند از:

۱- به سرمایه‌گذاری روی رهبران خود ادامه دهید

بسیاری از سازمان‌ها برنامه‌های توسعه رهبری خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ زیرا این برنامه‌ها بیش از حد هزینه‌بر هستند و اجرای آن‌ها دشوار تلقی می‌شود یا فرض بر این است که رهبران در حال حاضر بیش از حد مشغول پاسخ دادن به تغییرات رخ‌داده هستند و زمانی برای توسعه ندارند. تحقیقات نشان می‌دهد که رهبری به صورت مستقیم و به ویژه از طریق اعتماد‌سازی، اطمینان از حمایت و ایجاد ایمنی روانشناختی، بر تعلق کارمندان تاثیر می‌گذارد. پس در این دوران بیشتر از هر زمانی، باید به رهبری اهمیت دهید. 

در شرایط فعلی، بسیاری از رهبران در حال سازگاری با شرایط جدید محیط کار هستند و از اعضای تیم خود برای سازگاری با تغییرات ایجاد شده نیز حمایت می‌کنند. از همین رو، اکنون مهم‌تر از هر زمانی است که از رهبران پشتیبانی کرده و توانایی آن‌ها برای عبور از این چالش‌ها را تقویت کنید. این کار نه تنها منجر به رهبری بهتر و هدایت موثرتر دیگران می‌شود، بلکه میزان تعلق سازمانی خود رهبران را نیز افزایش می‌دهد. توسعه رهبری لازم نیست که در یک فرآیند چهره به چهره رخ دهد. بهتر است به جای برنامه‌های آموزشی رسمی، از فعالیت‌های توسعه‌ای مانند جلسات کوچینگ فردی یا گروهی کمک بگیرید. 

۲- از ارتباط منظم رهبران با کارمندان اطمینان حاصل کنید

همان‌طور که ذکر شد، رهبری از طریق ارائه پشتیبانی و بازخورد، تاثیر مستقیم بر تعلق سازمانی افراد دارد. برقراری ارتباط منظم بین رهبران و اعضای تیم برای اطمینان از اینکه افراد از حمایت کافی برخوردار هستند بسیار مهم است. زمانی که در دل یک بحران هستید، بهتر است که شما به عنوان یک رهبر، بخشی از زمان خود را به کارهای زیر اختصاص دهند: روند پیشرفت کارها را بررسی کنید، اعضای تیم را جهت‌دهی کنید، در پشت سر گذاشتن هر گونه چالش یا موانع احتمالی به آن‌ها کمک کنید، نوع حمایت مورد‌نیاز آن‌ها را تعیین کنید، اطمینان حاصل کنید که منابع کافی در دسترس آن‌هاست، اهداف کاری و وظایف را مرور و باز‌تنظیم کنید و بازخوردهای سازنده‌ به آن‌ها بدهید. رهبران می‌توانند از طریق پلتفرم‌های ارتباطی و چند‌رسانه‌ای، به صورت غیر‌رسمی با کارمندان خود در ارتباط باشند. 

همچنین بخوانید: «رهبران را برای کاری که می‌توانند انجام دهند استخدام کنید؛ نه کاری که انجام داده‌اند!»

۳- از تلاش‌ها قدر‌دانی کنید

به رسمیت شناختن و قدردانی از تلاش‌ها و دستاوردهای اعضای تیم باعث افزایش تعلق سازمانی، انگیزه و عملکرد شغلی آن‌ها می‌شود. تایید کارمندان و قدردانی از آن‌ها از طریق کارهای کوچکی مانند بازخورد یا قدردانی کلامی، نتایج مثبت زیادی به همراه دارد. به رسمیت شناختن تلاش‌های کارمندان باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند برای سازمان ارزشمند هستند، درباره عملکرد خود بازخورد دریافت کنند، اعتماد آن‌ها تقویت شود، وفاداری و تعهد آن‌ها افزایش یابد و خطر فرسودگی شغلی آن‌ها کمتر شود. 

از آن‌جایی که به رسمیت شناختن تلاش‌ها و قدردانی از کارمندان به تلاش کمی نیاز دارد و تقریبا هیچ هزینه‌ای ندارد، یکی از ساده‌ترین استراتژی‌ها برای حفظ و بهبود تعلق سازمانی افراد در دوران بحران کرونا است. اکنون زمان مناسبی است که ارزش قدردانی را به رهبران و کارمندان یادآوری کنید و به کارمندان اطلاع دهید که تلاش آن‌ها برای پیش بردن کارها در این شرایط، برای شما ارزشمند و قابل تقدیر است. به دنبال روش‌های غیر‌رسمی برای قدردانی از کارمندان در این دوران باشید. 

تعلق سازمانی

۴- به زمان استراحت کارمندان اهمیت دهید

محققان دریافتند زمانی که کارمندان روز کاری خود را بعد از یک دوره قابل‌توجه ریکاوری آغاز می‌کنند، تعلق سازمانی بیشتری را تجربه می‌کنند. در واقع در این حالت، کارمندان روز خود را با انرژی بیشتری آغاز می‌کنند و توانایی بیشتری برای روبه‌رو شدن با چالش‌های روزمره کاری دارند. 

در یک بحران مانند پاندمی کرونا بسیار مهم است که وضعیت کار افراد و میزان استراحت آن‌ها ارزیابی شود تا مطمئن شوید که آن‌ها زمان کافی برای ریکاوری خود دارند. افرادی که از خانه کار می‌کنند احتمالا زمان زیادی را پشت کامپیوتر خود می‌نشینند و این موضوع همراه با استرس و اضطراب ناشی از تغییرات این روزها، احتمال فرسودگی شغلی افراد را افزایش می‌دهد. 

تشویق کارمندان برای داشتن استراحت‌های کوتاه در طول روز کاری، قدم زدن در هوای تازه و در نور طبیعی، اتمام فعالیت‌های کاری در یک زمان مشخص و پرداختن به زندگی شخصی و فعالیت‌های مورد‌علاقه، کمک زیادی به ریکاوری بهتر و افزایش انرژی آن‌ها خواهد کرد. از روش‌هایی کمک بگیرید که این پیام را به کارمندان شما بدهد که مرز بین کار و زندگی شخصی باید به طور دقیق مشخص شود. برای مثال به آن‌ها بگویید بعد از ساعت کاری نباید هیچ ایمیل کاری ارسال کنند. 

۵- کار گروهی و همکاری را تقویت کنید

کار گروهی یکی از عوامل اصلی ایجاد تعلق است. عضویت در یک گروه و کار با دیگران برای دستیابی به اهداف مشترک، احساس تعلق و داشتن هدف و معنا را در وجود ما افزایش می‌دهد که در نهایت بر تعلق سازمانی و رفاه ما تاثیر مثبت می‌گذارد. 

بحران کرونا نه تنها بسیاری از تیم‌‌ها را ملزم به همکاری مجازی و از راه دور کرده، بلکه برقراری ارتباط با همکاران را نیز نسبت به گذشته دشوار‌تر کرده است. از تکنولوژی برای تقویت ارتباط بین اعضای تیم کمک بگیرید. فرصت صحبت کردن با همکاران، ایجاد روابط شخصی، گفت‌وگو در مورد عقاید، به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و حل مشکلات به‌صورت دسته‌جمعی را برای اعضای تیم خود فراهم کنید. این کار تاثیرات مثبتی بر بهبود تعلق سازمانی و رفاه کارمندان دارد. سازوکارهایی را در نظر بگیرید که از طریق آن‌ها می‌توانید کار تیمی و ارتباط تیمی را تشویق کنید. 

۶- مطمئن شوید که کار همچنان معنا‌دار، چالش‌بر‌انگیز و جالب است

طراحی شغل یکی از عوامل موثر بر تعلق سازمانی است. تغییرات اخیر در محل کار مانند دورکار شدن افراد، ممکن است منجر به تغییرات ناخواسته در مشاغل شود. برای مثال ممکن است اکنون برخی از افراد کارهای کمتری برای انجام دادن داشته باشند یا کارهای پیش پا افتاده و بدون هیجانی را انجام دهند. همچنین ممکن است به دلیل تاثیر کمتر و کاهش تعاملات بین فردی، افراد کار خود را معنادار ندانند. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تنوع وظیفه و اهمیت کار، تاثیر مثبتی بر تعلق افراد دارد. 

در نظر داشته باشید که ممکن است ماهیت بخشی از کار برای افراد تغییر کرده باشد و شما باید مطمئن شوید که کارمندان، فرصت کافی برای استفاده از مهارت‌ها و نقاط قوت شخصی خود را دارند. اگر کارمندان ظرفیت خالی دارند، علایق آن‌ها را شناسایی کنید و برخی از پروژه‌ها یا فعالیت‌های ویژه را به علایق آن‌ها اختصاص دهید تا کارهای روتین و اداری آن‌ها تعدیل شود. به دنبال بازخورد از کارمندان خود در مورد احساس آن‌ها نسبت به کار باشید و فرصت‌ها را جست‌وجو کنید تا در صورت لزوم، کارها یا پروژه‌های معنی‌دار‌تری را ایجاد و خلاقیت آن‌ها را تقویت کنید.

منبع: psychology

همچنین بخوانید: «۴ راهکار ساده برای رهبران – چگونه بهره‌وری کارمندان را افزایش دهیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *