برای داشتن کارکنانی شاد با استرس کم و بهرهوری بالا بهتر است که سلامت روان در محل کار را جدی بگیرید و از اقدامات زیر استفاده کنید.
این روزها در سایتها و شبکههای اجتماعی مطالب زیادی درباره سلامت روان میبینیم. شاید فکر کنید بیشتر شدن صحبتها درباره این موضوع، اتفاقی ناگوار و نشاندهنده این است که سلامت روان امروزه به یک بحران تبدیل شده؛ اما میتوانیم زاویه دیدمان را تغییر دهیم و اینگونه بگوییم که با افزایش صحبتها درباره این موضوع، ارتقاء سلامت روان نیز آسانتر شده است.
سلامت روان در محیط کار بسیار حائز اهمیت است. همه شرکتها در سراسر دنیا به دنبال یادگیری راههایی برای بهبود سلامت اعضای خود هستند تا تیم و کسبوکارشان از مزایای این موضوع بهرهمند شوند. از همین رو در این مطلب بررسی میکنیم که به کمک چه روشهای سادهای میتوان کسبوکار را بهبود بخشید، استرس را کاهش داد و به کارکنان کمک کرد تا از زندگی لذت ببرند.
چگونه سلامت روان را در محل کار بهبود دهیم؟
۱- ابزار کاهش استرس را فراهم کنید
شاید این نکته خیلی ساده به نظر برسد؛ اما تذکر دادن این نکته مهم ضروری است که تنها داشتن نیتهای مثبت برای انجام دادن کاری کافی نیست و باید با ارائه منابع موردنیاز از این نیت پشتیبانی کرد. از همین رو، تهیه و ارائه ابزارهای ضروری برای کاهش استرس و ارتقاء سلامت روان افراد بسیار مهم است.
۲- کارکنان را در مورد منابع آگاه کنید
پس از داشتن منابع، باید اطمینان حاصل کنید که همه افراد شرکت میدانند چه کسانی و به چه طریقی میتوانند به این منابع دسترسی پیدا کنند. قطعا افرادی که دچار مشکلات روحی هستند، نباید برای پیدا کردن این منابع و پیدا کردن راههای کمک گرفتن استرس بکشند و وضعیت روحی آنها بدتر شود.
۳- دنبال بازخورد گرفتن باشید
برای اینکه کارکنان را تشویق کنید که به طور صریح درباره موضوعات مختلف با شما صحبت کنند، باید به آنها اجازه دهید که در زمانهای مختلف به شما مراجعه کنند. البته این کار به تنهایی کافی نیست و بهتر است گاهیاوقات شما پیش قدم شوید. به اعضای تیم خود نزدیک شوید و درباره احساساتشان از آنها سوال کنید و ببینید نظر آنها درباره میزان اهمیت دادن سازمان به نگرانیهایشان چیست.
۴- منابع را تنظیم کنید
بعد از اینکه حرفها و نظرات کارکنان را شنیدید، آنها را به برنامههای مختلف خود اضافه کنید و در برنامهریزی کارها آنها را لحاظ کنید. این کار برای یک استراتژی موثر بسیار مهم است و به شما کمک میکند تا شبکه پشتیبانی مورد نیاز کارکنان خود را تامین کنید. برای مثال اگر اعضای سازمان برای دستیابی به منابع دشوار دچار مشکل هستند، میتوانید یک نظرسنجی در مورد چگونگی بهبود این وضعیت انجام دهید و از نظرات آنها برای بهبود وضعیت استفاده کنید.
۵- فضای محیط کار را بهبود دهید
یکی از بزرگترین مسائل مربوط به سلامت روان در محل کار، نداشتن فضای لازم برای استراحت است. درست است که اعضای سازمان باید به اهداف مشخصشده برسند و مشتریان را راضی نگه دارند، اما باید به گونهای تمام این کارها را انجام دهند که دچار استرس نشوند. همچنین باید کارهای خود را به گونهای انجام دهند که تحت فشار قرار نگیرند. برای مثال نباید ساعتهای طولانی و پشت سر هم را مشغول به کار با کامپیوتر باشند و هیچ استراحتی نداشته باشند.
به کمک همان تکنولوژیهایی که ارتباطات را در این روزها بسیار ساده کردهاند، میتوان روشهای جدید و بهتری برای کار کردن با استرس کمتر ایجاد کرد. بسیاری از شرکتهای موفق حتی قبل از پاندمی کرونا امکان کار کردن از خانه یا کار کردن در ساعتهای انعطافپذیر را برای کارکنان خود فراهم میکردند تا آنها احساس بهتر و مثبتی داشته باشند. البته اثربخشی این روش برای هر شرکتی متفاوت است و با استفاده از آزمون و خطا میتوان تعادل مناسبی بین کارها ایجاد کرد.
۶- یک محیط سالم ایجاد کنید
اعضای سازمان باید وقتی در دفتر کار حضور دارند احساس راحتی کنند. برای مثال در طراحی داخلی محیط کار از نور مناسب یا گیاهان مختلفی که هم تصفیهکننده هوا هستند و هم حس خوبی به افراد منتقل میکنند استفاده کنید. تاثیر محیط روی افراد را دست کم نگیرید. تحقیقات نشان میدهد که یک محیط کار سالم به کارکنان کمک میکند تا احساس مثبتتری داشته باشند و همچنین در بهبود سلامتی جسمی آنها در محل کار تاثیرگذار است.
۷- سلامت و بهداشت روان را جدی بگیرید
ما نمیتوانیم فردی که بیماری جسمی دارد را ضعیف در نظر بگیریم و همین موضوع در مورد مشکلات روحی نیز صادق است. کارکنان شما به هیچوجه نباید از تجربه استرس، اضطراب یا افسردگی شرمنده شوند. ترویج این طرز تفکر راهی عالی برای تشویق مکالمه درباره بهداشت روان است.
۸- محرم اسرار باشید
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فردی نخواهد که همکارانش از رنج او مطلع شوند. به همین دلیل باید به کارکنان خود اطمینان دهید که صحبتهای آنها با شما به گوش دیگران نمیرسد و حتما به قول خود عمل کنید. همچنین میتوانید راههایی را در نظر بگیرید که افراد بتوانند به صورت ناشناس در نظرسنجیها و ارزیابیهای سازمانی شرکت کنند.
۹- حواستان به همه کارکنان باشد
قطعا هیچ مدیری دوست ندارد که اعضای تیمش احساس تفرقه و انزوا داشته باشند. با در دسترس قرار دادن منابع برای همه، بازخورد گرفتن از اعضا و پرداختن به مسائل مختلف در همه سطوح از ایجاد این احساس در افراد جلوگیری کنید. با ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت به همه افراد نشان دهید که به سلامت روان آنها اهمیت میدهید تا بتوانند به شما اعتماد کنند و بدون خجالت درباره مشکلات روحی خود با شما صحبت کنند.
۱۰- گفتوگوها را ادامه دهید
کاهش استرس کارکنان و حفظ کیفیت محیط کار از اهداف بلندمدت هر شرکتی است. نکات ذکر شده در این مطلب به شما کمک میکند تا به جلو حرکت کنید؛ اما مکالمات مداوم باید یک بخش دائمی از برنامه سلامتی شما باشند. برای اینکه وقت گذراندن در محل کار مثبتتر شود، همه اعضای تیم باید با هم پیشرفت کنند.
منبع: entrepreneurhandbook
همچنین بخوانید: «امنیت روانشناختی در محیطهای کار هیبرید به چه شکل است؟»