منابع انسانی

رضایت شغلی در سال 2022

آمار رضایت شغلی ارقامی است که میزان رضایت شغلی و مشارکت کارکنان در محل کار را اندازه گیری می کند. این گزارش‌ها از نظرسنجی‌ها، مطالعات و مجموعه‌ای از احساسات حرفه‌ای گسترده به دست می‌آیند. درک این اطلاعات از این رو مهم است که این بازخوردها می تواند به رهبران کمک کند تا محیط های کاری مترقی و موثرتری را طراحی کنند.

این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها در طراحی شیوه‌های تعامل بهتر کارکنان و همچنین کاهش جابجایی کارکنان و مدیریت بهتر فرسایش شغلی کمک کند. داده ها اغلب با آمار ترک خدمت کارکنان و آمار ترک بی سر و صدا مرتبط است.

آمار مرتبط با رضایت شغلی

1. با وجود یک بیماری همه گیر کرونا در سراسر جهان، متوسط رضایت شغلی در سال 2020 افزایش یافت.

پس از رسیدن میزان رضایت شغلی پایین ترین سطح تاریخی در سال 2010، در دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است. هنگامی که یک بیماری همه گیر جهانی در اوایل سال 2020 رخ داد و باعث تعطیلی، تغییرات عمده در محل کار و عدم اطمینان اقتصادی شد، کارشناسان از دیدن معکوس شدن این روند شگفت زده نمی شدند. با این حال، علیرغم مشکلات، مطالعه هیئت کنفرانس نشان داد که رضایت متوسط کارگران همچنان رو به افزایش است.

یکی از دلایل احتمالی این افزایش می تواند دورکاری کارکنان و انعطاف پذیری حاصل از آن باشد و یا اینکه توجه شرکت ها به سلامت کارکنان باعث ایجاد حس مطلوبی در آنها شده و رضایت شغلی آنها را افزایش داده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رضایت شغلی در سال‌های آینده همچنان افزایش خواهد یافت.

2. بیش از نیمی از آمریکایی ها دورکاری را برای رضایت شغلی ضروری می دانند!

گزارش وضعیت کار از راه دور 2020 Owl Lab نشان داد که کار از خانه به یک نیاز برای شادی کاری برای بخش قابل توجهی از نیروی کار تبدیل شده است.

این نظرسنجی نکات زیر را آشکار کرد:

77 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کردند که داشتن گزینه دورکاری پس از کووید، آنها را خوشحال تر می کند.

در صورتی که کارفرمایان فعلی تقاضای بازگشت کامل به دفتر را داشته باشند، 46 درصد از متخصصان مورد بررسی به دنبال موقعیت جدیدی خواهند بود.

54% پیش بینی کردند که اگر در نقش هایی که WFH را ممنوع می کند باقی بمانند، شور و شوق و تلاش کاهش می یابد.

66 درصد بیان کردند که از کار کردن در پوزیشن هایی که امکان دورکاری برای آن حذف شده بود، خوشحال نمی شوند.

کارفرمایان باید از این نظرسنجی یادداشت برداری کنند و به خاطر داشته باشند که امتناع از در نظر گرفتن گزینه های کار هیبرید یا دورکاری ممکن است منجر به از دست دادن استعدادها شود.

3. فرصت های پیشرفت شغلی مورد تقاضا هستند.

تجزیه و تحلیل نظرسنجی SurveyMonkey که توسط CNBC انجام شد نشان داد که نزدیک به نیمی از نیروی کار آرزو دارند که کارفرمایان فرصت های بهتری برای پیشرفت فراهم کنند. از 9000 متخصصی که در نظرسنجی شرکت کردند، تنها 62 درصد از پاسخ دهندگان، حمایت شغلی ارائه شده توسط شرکتشان را خوب یا عالی ارزیابی کردند.

توسعه شغلی یک شرط مهم برای بسیاری از کارکنان است.

4. تعادل کار و زندگی کاتالیزور اصلی تغییر شغل است

بر اساس گزارش های نظرسنجی اخیر FlexJobs، انگیزه اصلی فعلی برای ترک شغل، عدم تعادل بین کار و زندگی است. از میان بیش از 4500 پاسخ‌دهنده، 68 درصد مطرح کردند که به تغییر موقعیت فکر می‌کنند و 56 درصد دلیل اصلی فکر کردن به تغییر شغل را تغییر شغل یا رشته‌ای با تعادل زندگی کاری بهتر ذکر کردند.

در مقایسه، افزایش حقوق 50 درصد، تمایل برای شغلی معنادارتر 49 درصد و پیشرفت شغلی 43 درصد بوده است.

5. رضایت شغلی و محیط شرکت از دلایل اصلی ماندن کارکنان برتر در مشاغل هستند

بر اساس مطالعه ای که در هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است، فضای کاری و حس معنا دو عامل بزرگ در حفظ کارکنان هستند. نویسندگان وینسنت اس. فلاورز و چارلز ال. هیوز توضیح می‌دهند که در حالی که عوامل بیرونی مانند در دسترس بودن شغل ممکن است بر تصمیم کارمند برای ترک شرکت تأثیر بگذارد، فرهنگ و رضایت شخصی و حرفه‌ای می‌تواند خروج این نیروها را کاهش دهد و اعضای تیم را متقاعد کند که در نقش‌های فعلی باقی بمانند.

این مطالعه مؤلفه‌های رضایت شغلی را به‌عنوان موفقیت، شناخت، مسئولیت، رشد و انگیزه فهرست می‌کند و محیط کار را شامل قوانین، امکانات، و پاداش و مزایا تعریف می‌کند. این آزمایش نشان داد که در حالی که عوامل خارجی تمایل به تعیین انتخاب شغل کارکنان با مهارت کمتر داشتند، مدیران و متخصصان ماهر بیشتر تحت تأثیر عوامل داخلی قرار گرفتند. از ده دلیل اصلی که این افراد برای ادامه شغل ارائه کردند، شش دلیل مربوط به رضایت شغلی و سه دلیل مربوط به محیط است.

6. هند پیشتاز رضایت شغلی در سطح جهان و ژاپن در رتبه آخر

بر اساس مطالعه 2019 Randstad Workmonitor، سه کشوری که بالاترین رضایت شغلی را داشتند، هند، مکزیک و ترکیه بودند. سنگاپور، هنگ کنگ و ژاپن پایین ترین رتبه را داشتند. هند با نرخ خیره کننده 89 درصد، در حالی که امتیاز ژاپن 42 درصد بود. ایالات متحده 78 درصد از رضایت شغلی را گزارش کرد و رتبه پنجم این فهرست را با دانمارک به اشتراک گذاشت.

رضایت شغلی

7. برنامه نویسان و کشیش ها جزو راضی ترین مشاغل در سال 2021 هستند.

تعیین رضایت‌بخش‌ترین شغل‌ها از این رو مشکل است که برای هر فیلد و هر مطالعه، معیارهای متفاوتی وجود دارد.

بر اساس ترکیبی از پرداخت، معنا و رضایت، Clergy در صدر فهرست نظرسنجی PayScale با بیش از 450 نقش پاسخگو قرار گرفت. نفرات دوم شامل معلمان و جراحان ESL و ادبیات پس از متوسطه بودند.

در همین حال، با تجزیه و تحلیل ویژگی‌هایی مانند رضایت شغلی، فرصت‌های شغلی، و میانگین حقوق پایه، گزارش Glassdoor 50 بهترین شغل در آمریکا برای سال 2021 نشان داد که سه شغل برتر عبارتند از توسعه‌دهنده جاوا، تحلیل گر داده و مدیر محصول.

در بررسی‌های متعدد، به نظر می‌رسد بین حقوق، اهمیت شغل و رضایت شغلی همبستگی وجود دارد. پرمحتواترین کارگران حرفه ای با دستمزد قابل زندگی هستند که به طور معناداری به جامعه کمک می کنند. در همین حال، نقش‌هایی که کمتر تأثیرگذار هستند و کمتر پرداخت می‌شوند، به عنوان مثال، متصدیان پارکینگ، خود را به‌عنوان کمترین حد رضایت شغلی معرفی می‌کنند.

همچنین بخوانید: «۷ ترند سبک رهبری سازمان برای سال ۲۰۲۳»

8. اعتماد و احترام دو مورد از مهم ترین مؤلفه های رضایت شغلی هستند

بر اساس نظرسنجی SHRM، مهمترین عامل در رضایت شغلی، رفتار محترمانه با کارکنان در همه سطوح است. تبعیض و آزار و اذیت بیش از قربانیان مستقیم این اعمال آسیب می زند. کارمندان می‌خواهند در محیط‌های منصفانه و عادلانه ای فعالیت کنند که با هم تیمی‌های مختلف از پیش‌زمینه‌ها، سطوح مهارت و موقعیت متفاوت با وقار و توجه رفتار می‌کند.

اگرچه 65 درصد از پاسخ دهندگان با این ایده موافق بودند، اما تنها 38 درصد از این شرایط در محل کار فعلی خود راضی بودند.

اعتماد همچنین یکی از عوامل مهم رضایت شغلی، به ویژه اعتماد مدیریت بالاتر است. در همان مطالعه SHRM، 61٪ توانایی اعتماد به رهبری و باز بودن در بین مدیران را برای رضایت شغلی ضروری ارزیابی کردند، با این حال فقط 33٪ از سازمان ها این انتظارات را برآورده کردند.

9. مسائل اجتماعی به طور فزاینده ای عنصری در معادله رضایت شغلی هستند

تحلیل روش‌های جهانی کار در سال 2021 توسط گروه مشاوره بوستون نشان داد که مسئولیت اجتماعی نقش مهمی در رضایت شغلی ایفا می‌کند. از بیش از 200 هزار پاسخ‌دهنده نظرسنجی، بیش از نیمی از کارفرمایانی که ارزش‌ها و شیوه‌هایش با باورهای اصلی نامزد در تضاد است، رد می‌کنند. حدود 7 از 10 نفر موافق بودند که آب و هوا و تنوع در سال گذشته به مسائل مبرم‌تری تبدیل شده‌اند.

روندها نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک تقاضای فزاینده در نیروی کار است. برای اینکه کارمندان احساس خوبی نسبت به شغل خود داشته باشند، نه تنها باید احساس کنند که شخصاً از آنها مراقبت می شود، بلکه باید به طور فزاینده ای این احساس را داشته باشند که کارفرما به طور فعال به جامعه آسیب نمی رساند.

منبع: https://teambuilding.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *