دسته‌بندی نشده

۳ راز افزایش تعلق کارمندان برای مدیران سازمان‌ها

تعلق کارمندان برای موفقیت کسب‌وکار ضروری است. آیا واقعا می‌دانید که این مفهوم به چه معناست و چگونه باید به آن برسید؟

با توجه به نظرسنجی موسسه گالوپ، تقریبا 85 درصد از کارمندان آمریکایی تعلقی به کار خود ندارند. این آمار بسیار وحشتناک است؛ زیرا اکثر افراد تقریبا یک سوم از زندگی خود را در حال کار کردن هستند. 

اما تعلق واقعا به چه معناست؟ برای افزایش تعلق کارمندان باید چه کرد؟ پاسخ دادن به این سوالات برای هر کسب‌وکاری که قصد دارد به موفقیت برسد و در محیط پر از تغییر امروز با رقبای خود رقابت کند ضروری است.

تعلق به چه معناست؟

اغلب اوقات تعلق کارمندان با اصطلاحاتی مانند «بازده»، «شادی» و «رضایت» اندازه‌گیری می‌شود. با وجود اینکه این پارامترها بسیار مهم هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را با مفهوم تعلق هم‌ارز دانست. برای مثال برخی از کارمندان زمانی از کار خود رضایت دارند که به کم‌ترین میزان ممکن کار کنند و به‌موقع فیش حقوقی خود را دریافت کنند؛ اما ممکن است میزان رضایت برخی دیگر از کارمندان ارتباط مستقیم با میزان حقوق دریافتی آن‌ها داشته باشد.

می‌توان گفت که تعلق به معنای تعهد احساسی یک کارمند به سازمان و اهداف آن است. به طور مشخص، کارمندی که به کار خود تعلق دارد، به اهداف شرکت و ارزش‌های آن بیشتر از فیش حقوقی یا پیشرفت خود اهمیت می‌دهد. 

کارمندانی که به کار خود تعلق دارند، تغییرات را می‌پذیرند؛ به دنبال راهی برای پیشرفت هستند و وضع موجود را به چالش می‌کشند. به طور خلاصه، تعلق کارمندان باعث بهبود کارایی آن‌ها می‌شود و یک مزیت رقابتی در کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. 

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین راه‌های افزایش تعلق کارمندان این است که مطمئن شوید کارمندان شما درک واضحی از اهداف سازمان دارند. 

هدف: سلاح مخفی برای افزایش تعلق کارمندان

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش تعلق می‌شود، هدف است. کارمندی که اهداف سازمان را درک می‌کند، اشتیاق بیشتری برای کار دارد؛ به جایگاه‌های بالاتری در سازمان صعود می‌کند؛ پیوندهای محکم‌تری با همکاران ایجاد می‌کند و برای مدت طولانی در کنار سازمان می‌ماند. 

درک درست هدف به پرسیدن سوالات درست بستگی دارد. شناسایی هدف ممکن است که یک فرآیند مبهم باشد؛ پس در هر سال یا در هر فصل، زمانی را به این کار اختصاص دهید و از کارمندان سوالاتی مانند سوالات زیر بپرسید:

  • تو موفقیت را چگونه تعریف می‌کنی؟
  • با ارزش‌ترین پروژه‌ کاری که آن را تکمیل کرده‌ای چه بوده است؟ چرا این پروژه با ارزش بوده است؟
  • دیگران مشارکت شما در کار را چگونه توصیف می‌کنند؟
  • سخت‌ترین دوران کاری شما چه زمانی بوده است؟ چه چیزی در عبور از این دوران به شما کمک کرده است؟

پرسیدن سوالات این چنینی به کارمندان کمک می‌کند تا هدف خود را تعریف کنند و متوجه شوند که چگونه باید این هدف را با اهداف سازمان تراز کنند. علاوه بر این شما می‌توانید با آموزش کارمندان خود، به ویژه آن‌هایی که به تازگی به جمع شما اضافه شده‌اند و با توجه به مفهوم پذیرش سازمانی (Onboarding)، تعریف مشخصی از اهداف سازمان در ذهن آن‌ها ایجاد کنید.

این کار نه تنها به کارمندان کمک می‌کند تا مسئولیت‌های خود را به‌طور واضح درک کنند، بلکه باعث ایجاد رابطه عاطفی بین آن‌ها و سازمان می‌شود و همچنین زمان ایده‌آلی برای برقراری ارتباط با همکاران برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

رهبری دلسوزانه: قلب تعلق کارمندان

جمله معروفی است که می‌گوید کارمندان سازمان خود را ترک نمی‌کنند، بلکه مدیران سازمان را ترک می‌کنند. خوشبختانه برعکس این حالت نیز وجود دارد. مدیران زیادی وجود دارند که باعث افزایش تعلق سازمانی در کارمندان خود می‌شوند. یک رهبر دلسوز فردی است که در کنار کارمندان خود است، مسئولیت کارهای آنان را برعهده دارد و با آن‌ها همدلی می‌کند. 

راه‌های زیاد و مشخصی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند یک رهبر دلسوز باشید. برای مثال برای قدردانی از زحمات کارمندان خود زمانی را صرف کنید. دقت داشته باشید که منظور از قدردانی تنها ارائه یک هدیه یا تقدیرنامه نیست. اینکه مدیر شخصا از کارمند خود قدردانی کند، حس بسیار خوبی در وجود کارمند شکل می‌دهد که روی تعلق سازمانی او نیز تاثیرگذار است. 

با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید. حتی استفاده از کلمات ساده‌ای مانند سلام، ممنون، خسته نباشید و… تاثیر زیادی بر ارتباط شما و کارمندان دارد. وقتی یکی از کارمندان تلاش زیادی می‌کند، می‌توانید شخصا از او تشکر کنید. 

در خبرنامه شرکت یا سایر راه‌های ارتباطی که با کارمندان خود دارید، به تولد کارمندان، مناسبت‌ها و موفقیت‌های سازمان اشاره کنید. اگر یکی از کارمندان شما استرس زیادی دارد یا تحت فشار کاری قرار گرفته است، به او کمک کنید و راه‌حلی برای بهتر کردن شرایط پیدا کنید. 

به طور خلاصه، همدل بودن تنها به معنای مهربان بودن نیست؛ بلکه نوعی اقدام است که به کارمندان کمک می‌کند تا به پتانسیل کامل خود برسند. این موضوع کمک می‌کند تا محیط امنی برای کارمندان ایجاد شود؛ ریسک‌پذیری آن‌ها تقویت شود؛ بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و فعالانه در پیشبرد اهداف شرکت مشارکت کنند.

خلاقیت: کاتالیزور افزایش تعلق کارمندان

چندین روش جالب و سرگرم‌کننده برای تقویت تعلق کارمندان و اینکه این مفهوم را در سازمان خود تازه و هیجان‌انکیز نگه دارید وجود دارد. یک استراتژی خلاقانه برای این کار، برگزاری جلسات کوچک و دوستانه با کارمندان است. برای مثال مدیر‌عامل یک سازمان می‌تواند روزهای تعطیل برخی از کارمندان خود را به یک وعده ناهار دوستانه دعوت کند و با آن‌ها صحبت کند. 

این کار کمک می‌کند تا کارمندان به اهمیت نقش تیم خود در رسیدن به اهداف سازمانی پی ببرند. حتی در این جلسات کارمندان می‌توانند نکات مختلفی یاد بگیرند و روابط دوستانه با مدیران خود ایجاد کنند. 

ایده‌های جالب دیگری نیز وجود دارد؛ برای مثال بهتر است در محیط کار خود به روانشناسی رنگ و چیدمان وسایل دقت زیادی داشته باشید. شرکت‌های دکوراسیون داخلی می‌توانند محیط کار شما را به خوبی طراحی کنند و از تکنیک‌هایی مانند فنگ‌شویی برای نظم بخشیدن به فضا و انعکاس احساسات استفاده کنند. 

اگر منابع کافی دارید می‌توانید فضایی برای استراحت کارمندان یا حتی فعالیت‌هایی مانند بسکتبال، پینگ‌پنگ و… ایجاد کنید تا کارمندان بتوانند کمی استراحت کنند و انرژی خود را تجدید کنند. 

 

 

توجه داشته باشید که فاکتورهایی مانند هدف، رهبری دلسوزانه و خلاقیت تنها مهارت‌های نرم نیستند؛ بلکه مهارت‌های قدرتمندی هستند که باعث می‌شوند اعضای تیم شما بهترین عملکرد را داشته باشند و احساس تعلق در وجود آن‌ها تقویت شود. 

در نهایت به یاد داشته باشید که ایجاد و بهبود تعلق کارمندان، باعث ایجاد یک محیط کار نوآور و مبتکر می‌شود و در نهایت منجر به موفقیت سازمان در آینده می‌شود. 

منبع: inc

همچنین بخوانید: «برای افزایش تعلق سازمانی کارمندان، حس ثبات را به آن‌ها القا کنید»

3 نظر در “۳ راز افزایش تعلق کارمندان برای مدیران سازمان‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *