دسته‌بندی نشده

۶ اشتباه رایج رهبران که بهتر است مرتکب آن‌ها نشوید

در مقاله زیر با 6 اشتباه رایج رهبران که باعث تضعیف رهبری آن‌ها می‌شود آشنا شوید تا بتوانید به رهبران موثرتر و موفق‌تری تبدیل شوید. 

همه انسان‌ها قطعا در طول زندگی خود دچار اشتباه می‌شوند و رهبران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما تفاوت بین یک رهبر عالی و یک رهبر ناکارآمد، خودآگاهی یا توانایی شناسایی نقاط قوت و ضعف و یادگیری از آن‌ها است. رهبرانی که خودآگاهی دارند، از تکرار اشتباهات خود جلوگیری می‌کنند و به رهبران موثرتری تبدیل می‌شوند. 

در دنیای امروز به راحتی می‌توانید از اشتباهات خود چشم‌پوشی کنید؛ اما بهتر است به سادگی از کنار اشتباهات خود رد نشوید و از آن‌ها درس بگیرید. حتی می‌توانید از اشتباهات دیگر رهبران نیز درس بگیرید و از انجام آن‌ها خودداری کنید. در این مطلب به بررسی ۶ اشتباه رایج رهبران که باعث تضعیف رهبری آن‌ها می‌شود می‌پردازیم و نکاتی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا از انجام دادن این اشتباهات جلوگیری کنید. 

۱- عدم درک اهمیت هوش هیجانی

نه تنها رهبران، بلکه همه افراد باید به هوش هیجانی اهمیت بدهند و آن را در وجود خود تقویت کنند. افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند و همدلی بهتری با دیگران داشته باشند. هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی، از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که رهبران باید آن‌ها را در وجود خود تقویت کنند. 

رهبران با بهبود هوش هیجانی خود می‌توانند دستاوردهای اعضای تیم خود را بهتر بشناسند و مشکلات و نگرانی‌های آن‌ها را بهتر شناسایی و رفع کنند. همچنین می‌توانند فضای کاری مثبت‌تری ایجاد کنند؛ زیرا به جای جلوگیری از ایجاد تعارضات، می‌توانند آن‌ها را به خوبی حل کنند. 

شما می‌توانید با تامل در احساسات خود، پرسیدن دیدگاه دیگران و مکث کردن قبل از واکنش دادن به موضوعات مختلف، هوش هیجانی خود را بهبود دهید. این کار ممکن است نیاز به تلاش زیاد داشته باشد؛ اما نتیجه‌ و تاثیری که دریافت خواهید کرد ارزش تلاش کردن دارد. 

۲- تفویض ناکافی کارها

یکی از رایج‌ترین اشتباهات رهبران، عدم توانایی در برقراری تعادل بین مدیریت خرد و ایجاد رویه‌های عملی است. برخی از رهبران نمی‌توانند دست از کنترل کردن دیگران بردارند؛ اما برخی از آن‌ها کاملا می‌دانند که چگونه باید به طور موثری کارها را تفویض کنند و به دیگران قدرت دهند. 

اگر شما از آن دسته رهبرانی هستید که نمی‌توانید کارها را تفویض کنید، باید برای کسب این مهارت تمرین کنید و از کارهایی شروع کنید که ارزش ندارند زمان گرانبهای خود را برای آن‌ها صرف کنید. البته این موضوع به این معنا نیست که این کارها بی اهمیت هستند؛ فقط انجام دادن آن‌ها باعث می‌شود شما زمان کافی برای انجام دادن کارهای ارزشمند‌تر و وظایف استراتژیک خود نداشته باشید. 

حتی اگر در همه زمینه‌ها مهارت زیادی دارید، باز هم کارهایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به افراد باتجربه در سازمان بسپارید. حتی می‌توانید روی کمک کارمندان تازه کار نیز حساب کنید. سپردن کارهای مختلف به کارمندان تازه‌کار به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند. 

بعد از شناسایی وظایفی که می‌خواهید آن‌ها را به دیگران بسپارید، باید یک جلسه با شخص مورد نظر برگزار کنید و انتظارات و نتایج مطلوب خود را به روشنی بیان کنید. این کار از ایجاد سوء‌تفاهم و سردر‌گمی جلوگیری می‌کند. 

با تفویض کردن کارها، نه تنها فشار کاری خود را کاهش می‌دهید؛ بلکه اعتماد خود به کارمندان را نشان می‌دهید و انگیزه آن‌ها برای انجام کارهای بزرگ را افزایش می‌دهید. 

همچنین بخوانید: «سبک های رهبری مختلف برای چه سازمان‌هایی مناسب هستند؟»

۳- بازخورد ندادن و بازخورد نگرفتن

قطعا شما به عنوان یک رهبر نمی‌خواهید خلاقیت و نوآوری را در سازمان خود کم‌رنگ کنید. به همین دلیل باید به نظرات افراد مختلف در سازمان گوش دهید و تغییرات لازم را اعمال کنید. با دریافت بازخورد از دیگران می‌توانید فرصت‌های رشد و پیشرفت را پیدا کنید که نه تنها برای موفقیت شما بلکه برای موفقیت سازمان نیز ضروری هستند. 

بازخورد گرفتن از اعضای تیم به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت خود و مواردی که نیاز به بهبود دارند را پیدا کنید. نتایج تحقیقات نشان داده است که بهترین رهبران، بازخوردهای زیادی از کارمندان خود دریافت می‌کنند. 

علاوه بر اینکه باید بازخورد دریافت کنید؛ باید به اعضای تیم خود بازخوردهای سازنده بدهید تا بتوانند در جایگاه‌های خود موثرتر باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا روش‌های موثر برای انگیزه دادن به آن‌ها را کشف کنید و برای مثال متوجه شوید که آن‌ها برای چه نوع پاداشی ارزش بیشتری قائل هستند. 

۴- احساس عدم تمرکز و نداشتن روحیه

داشتن چشم‌انداز بسیار ضروری است؛ زیرا شما را پر‌شور، متمرکز و الهام‌بخش می‌کند. با داشتن چشم‌انداز، کسب‌وکار شما همواره در حال پیشرفت خواهد بود و می‌توانید برای اعضای تیم خود اهداف و انتظاراتی را مشخص کنید و آن‌ها را مسئولیت‌پذیر کنید. 

اگر احساس می‌کنید، چشم‌اندازی ندارید باید به بیانیه ماموریت سازمان خود نگاهی بیندازید. به روش‌هایی فکر کنید که به کمک آن‌ها می‌توانید وظایف را با اهداف تعیین‌شده همسو کنید. اگر روحیه خوبی ندارید، به موفقیت‌های گذشته خود و اینکه چرا دوست داشتید رهبر شوید فکر کنید. گاهی‌اوقات باید یک قدم از کار خود فاصله بگیرید و مثلا آخر هفته یک سفر کوتاه بروید. وقتی دوباره به کار خود برگردید، چشم‌انداز جدید و ایده‌های جدیدی برای بهبود مهارت‌های رهبری خود خواهید داشت. 

۵- رفتار کردن برخلاف قوانین

آخر هفته گذشته برخی از اقوام به خانه من آمدند. در یک مکالمه دست‌های خود را به کمرم زدم و از گوشه چشم متوجه شدم که یکی از فرزندانم، زبان بدن من را تقلید کرده است. نتیجه اخلاقی این تجربه این است که حتی زمانی که فکر نمی‌کنیم هم کودکان به ما نگاه می‌کنند و کارهای ما را تقلید می‌کنند. 

این موضوع درباره کارمندان نیز صادق است و آن‌ها نیز همیشه در حال تماشای رفتار مدیران و رهبران خود و تقلید کردن از آن‌ها هستند. برای مثال اگر شما پشت سر یکی از همکاران خود غیبت یا خبرکشی کنید؛ اعضای تیم‌تان فکر می‌کنند این کار درستی است و آن‌ها نیز این رفتار را تکرار می‌کنند. 

شما باید همیشه مراقب رفتار خود باشید؛ حتی زمانی که فکر می‌کنید کسی حواسش به شما نیست. قوانین و دستورالعمل‌هایی که برای اعضای تیم در نظر گرفته‌اید را خودتان هم باید رعایت کنید و اگر می‌خواهید کارمندان شما با احترام رفتار کنند، شما هم باید با احترام با همه اعضای تیم رفتار کنید. 

۶- گفتن جمله «وقت ندارم»

همه ما کارهای زیادی در طول روز برای انجام دادن داریم و اغلب درگیر مدیریت زمان هستیم. اما اگر صادق باشیم، همه ما در طول روز ۵ دقیقه زمان برای کمک کردن به کارمندان داریم. برای مثال اگر یکی از اعضای تیم به شما ایمیل می‌زند و سوال می‌پرسد، کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارید که به او پاسخ دهید. حتی اگر پاسخ سوال او را نمی‌دانید، می‌توانید منابع مرتبطی برای او ارسال کنید یا به او بگویید از چه کسی کمک بگیرد. اگر نیاز بود که با او صحبت کنید، می‌توانید تقویم خود را برای او ارسال کنید تا یک زمان خالی را برای گفت‌وگو با شما انتخاب کند. 

بدون شک ایجاد وقفه در کار باعث کاهش بهره‌وری شما می‌شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم زمان مشخصی را در طول روز به کارهای خود بپردازید و تمام نوتیفیکیشن‌های گوشی و لپ‌تاپ خود را غیرفعال کنید. همچنین زمانی را برای کارمندان خود اختصاص دهید تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و به ان‌ها نشان دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید و در برنامه شلوغ کاری خود حتما زمانی را به آن‌ها اختصاص می‌دهید. 

در نهایت توجه داشته باشید که همه افراد باید به اشتباهات خود به عنوان فرصتی برای پیشرفت نگاه کنند؛ اما تا جایی که می‌توانند باید از تکرار اشتباهات خود جلوگیری کنند. اکنون که با ۶ اشتباه رایج رهبران آشنا شدید، می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید تا به رهبر قوی‌تر و موثرتری تبدیل شوید. 

منبع: inc  

همچنین بخوانید: «رهبران باهوش چگونه فرهنگ اعتماد را در سازمان خود شکل می‌دهند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *