دسته‌بندی نشده

برای دریافت بازخورد صادقانه از کارمندان باید چه کاری انجام دهید؟

برای پیشرفت سازمان، کارمندان را تشویق کنید تا صحبت کنند؛ ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و بازخورد صادقانه بدهند. 

اگر مدیران یک سازمان فضایی را برای کارمندان خود ایجاد کنند که بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و بازخورد دهند، نرخ ماندگاری کارمندان در سازمان افزایش پیدا می‌کند. من این موضوع را شخصا تجربه کرده‌ام و یکی از ارزش‌های اصلی سازمان ما «شجاع بودن» است؛ یعنی همه کارمندان سازمان ما این شجاعت را دارند که اگر بخشی از کار نیاز به بهبود دارد یا به شکل اشتباهی انجام می‌شود، آن را به مسئولان مربوطه گزارش دهند. 

به چالش کشیدن یک سیستم یا ایده‌ای که از گذشته در سازمان وجود داشته، ممکن است برای کارمندان خیلی راحت نباشد؛ به‌ویژه اگر تازه وارد سازمان یا تیم شده باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که با کارمندان خود کانال‌های ارتباطی برقرار کنید و آن‌ها را تشویق کنید که به طور منظم به شما بازخورد دهند. 

آیا نمی‌دانید برای تشویق کارمندان به ارائه بازخورد صادقانه باید از کجا شروع کنید؟ در این مطلب روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت منظم از کارمندان خود بازخورد صادقانه و منظم دریافت کنید.

۱- برای دریافت بازخورد روزانه و اجرای سریع تغییرات آماده باشید

به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب‌وکار، مهم است که به پیشنهادات کارمندان به طور مثبت و به موقع پاسخ دهید. اتخاذ یک فرآیند تایید سریع برای اجرای تغییرات پیشنهادی در سیستم‌ها و فرآیندهای شرکت شما، می‌تواند بلافاصله به بهبود روند کار و کارایی کلی کمک کند.

با برگزاری جلسات عملیاتی روزانه می‌توانید درباره پیشرفت‌ها صحبت کنید و تغییرات لازم را به سرعت آزمایش کنید. اینکه کارمندان ببینند ایده‌هایشان در سازمان عملی می‌شوند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند و برای چگونگی انجام کارهای مختلف، پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند. 

۲- امکان ارائه بازخورد به صورت ناشناس را فراهم کنید

اگر از یک ابزار تعلق و سیستم بازخورد آنلاین کمک بگیرید تا کارمندان بتوانند بدون مشخص شدن نام و به صورت ناشناس بازخوردهای خود را ارسال کنند، قطعا می‌توانید مشارکت آن‌ها در موارد مختلف را افزایش دهید و بازخوردهای صادقانه از آن‌ها دریافت کنید. با ایجاد این سیستم در سازمان، کارمندان می‌توانند در هر زمانی بازخوردها و پیشنهادات خود را از طریق این ابزار ارسال کنند. 

همچنین با این سیستم می‌توانید هر ماه یا هر سه ماه یک بار، پرسش‌نامه‌هایی درباره موضوعات مختلف برای کارمندان خود ارسال کنید. این کار مزیت‌های فراوانی برای کارمندان و سازمان دارد. برای مثال با این کار می‌توانید سوالات ذهن کارمندان را درک کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. همچنین می‌توانید نگرانی‌های کارمندان به‌ویژه آن‌هایی که بین اکثر کارمندان مشترک است را برطرف کنید یا در جلسات بزرگ و حضوری سازمان به آن‌ها بپردازید. 

۳- جلسات منظمی برگزار کنید تا کارمندان فرصت صحبت کردن داشته باشند

به عنوان یک رهبر این وظیفه شما است که به صحبت‌های کارمندان خود گوش دهید. با این کار می‌توانید وضعیت کسب‌وکار و سازمان خود را بهبود دهید و کاری کنید که کارمندان احساس ارزشمند بودن داشته باشند. 

برای مثال شما به عنوان یک مدیرعامل می‌توانید در هر ماه یک جلسه حضوری به صرف ناهار با کارمندان خود (یا با تیم‌های مختلف به‌صورت جداگانه) برگزار کنید تا آن‌ها بتوانند به صورت حضوری با شما صحبت کنند و حرف‌های خود را بگویند. با این کار، کارمندان بخش‌های مختلف سازمان نیز با یکدیگر آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که در بخش‌های مختلف سازمان چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. 

همچنین در این جلسات، کارمندان و مدیران می‌توانند با شخصیت یکدیگر در زندگی واقعی و خارج از محیط کار آشنا شوند. برای اینکه از زمان خود در این جلسات به صورت بهینه استفاده کنید، می‌توانید برای مثال از کارمندان بخواهید درباره کاری که از نظر آن‌ها می‌تواند به شکل بهتری در سازمان اجرا شود صحبت کنند. بهتر است همه کارمندان حاضر در جلسه را به مشارکت تشویق کنید. 

شاید برگزاری این جلسات به صورت منظم، از نظر برخی از رهبران غیر ممکن باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که در این جلسات ممکن است بازخوردها یا پیشنهاداتی را از کارمندان خود بشنوید که بسیار مهم و غیر‌قابل چشم‌پوشی باشند.

بهتر است به عنوان یک رهبر و مدیر، همواره به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید فضای لازم برای گفت‌وگو با کارمندان و شنیدن صحبت‌ها و نظرات آنان را ایجاد کنید. اجرای این کارها، نه تنها به نفع کارمندان، بلکه به نفع  سازمان و حتی خود شما است.

منبع: inc  

همچنین بخوانید: «رهبران باهوش چگونه فرهنگ اعتماد را در سازمان خود شکل می‌دهند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *