منابع انسانی

چگونه می‌توان ساعت کاری انعطاف پذیر برای کارمندان ایجاد کرد؟

کسب‌وکارهایی با ساعت کاری انعطاف پذیر، کارمندان با استعداد را به راحتی جذب می‌کنند و هزینه جایگزینی نیروی کار کمی دارند. 

دنیای کار به‌سرعت در حال تغییر است. با تغییر بازارهای کار، زندگی کاری همه افراد پیچیده‌تر شده است و انتظارات قدیمی درباره نحوه کار، ناپایدار شده‌اند. 

کار انعطاف‌پذیر این پتانسیل را دارد که بسیاری از مشکلات مربوط به محیط کار که ممکن است منجر به خروج کارمندان از سازمان شود را برطرف کند. کارمندان با داشتن کار انعطاف پذیر می‌توانند برنامه کاری خود را متناسب با دیگر مسئولیت‌هایشان تنظیم کنند و کسب‌وکارها نیز با داشتن این نوع کار، می‌توانند کارمندان خود را حفظ کنند و از ده‌ها هزار دلار هزینه جایگزینی نیروی انسانی جلوگیری کنند. با این وجود هنوز هم در بسیاری از سازمان‌ها ساعت کاری دقیق و مشخصی برای همه کارمندان در نظر گرفته شده است. 

به نظر می‌رسد که اکثر کارفرمایان، ساعت کاری انعطاف پذیر را با دو قالبی که از قدیم با آن آشنا هستند مشابه می‌دانند. آن‌ها تصور می‌کنند که ساعت کاری انعطاف پذیر یا به معنای دورکاری یا به معنای کار پاره‌وقت است. به همین دلیل، بسیاری از روش‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد ساعت کاری انعطاف پذیر مطابق با نیاز کارمندان استفاده کرد را نادیده می‌گیرند. 

طبق نتایج تحقیقات اخیر درباره ترکیبات مختلف ممکن برای کارهای انعطاف پذیر، بیش از ۳۰۰ روش برای مدیریت انعطاف پذیر کارها وجود دارد. این روش‌ها شامل به اشتراک‌گذاری کارها، ساعت‌های فشرده، ساعت‌های منعطف و… می‌شود و هر کسب وکاری با توجه به اهداف خود و نیازهای کارمندان می‌تواند بهترین روش را انتخاب کند.

در این مطلب چهار نکته بسیار مهم و حیاتی برای ایجاد ساعت کاری انعطاف پذیر در کسب‌وکارهای مختلف را بررسی می‌کنیم که هم به نفع کارمندان و هم به نفع کارفرمایان است. 

۱- نکات لازم را به مدیران صف آموزش دهید

اولین و مهم‌ترین نکته این است که چگونگی مدیریت کار انعطاف پذیر و نکات مهم آن را به مدیران صف سازمان خود آموزش دهید. طبق تحقیقات مختلف، بزرگ‌ترین مانع برای اتخاذ کار انعطاف پذیر در سازمان‌ها مدیران صف هستند. حتی در مواردی که مدیران صف مشکلی با این سبک کاری ندارند، اغلب فرض بر این است که مدیران صف نکات لازم برای مدیریت کارمندان با این سبک کاری را می‌دانند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است. 

متاسفانه به دلیل اینکه سازمان‌ها، سرمایه‌گذاری کافی برای آموزش مهارت‌های لازم به مدیران انجام نمی‌دهند، برنامه کار انعطاف پذیر با شکست مواجه می‌شود. به همین ترتیب، مدیران نیز بدون دانش کافی، وظایف جدیدی را به کارمندان منتقل می‌کنند و مجازات سنگینی را برای شکست آن‌ها قرار می‌دهند که باعث ایجاد استرس زیادی در آن‌ها می‌شود. 

اما در واقعیت برای اینکه در ایجاد کار انعطاف پذیر موفق باشید، باید فرآیندهای لازم و نکات مهم را مشخص کنید. برای اینکه در این راه موفق باشید، مدیران کسب‌وکار شما باید راهنمایی‌های عملی و حمایت مدیران ارشد و همکاران خود را داشته باشند.

همچنین بخوانید: «چه کاری انجام دهیم تا کارمندان، اهداف و انتظارات مدیران را درک کنند؟»

۲- انعطاف پذیر باشید!

مدیران و کارمندان باید با درک اینکه چه کاری امکان‌پذیر است و با همکاری یکدیگر یک برنامه کاری انعطاف پذیر که برای همه مفید است تنظیم کنند. نکته مهم در فرآیند برنامه‌ریزی این است که کارمندان نیز انعطاف‌پذیر باشند. یعنی درک کنند که شرایط تغییر می‌کند و ممکن است برنامه‌ای که تنظیم می‌کنند نیز در طول زمان به اصلاحاتی نیاز داشته باشد یا حتی کاملا تغییر کند تا همه مطمئن شوند که برنامه کاری برای هدف تعیین‌شده مناسب است. 

بهتر است که در برنامه‌ریزی برای این کار از نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای کارمندان و مدیران کمک بگیرید تا بتوانید بهترین برنامه برای رسیدن به اهداف سازمانی را تنظیم کنید و نیازهای کارمندان را نیز برطرف کنید. 

۳- بهره‌وری را دوباره تعریف کنید

برای ایجاد کار انعطاف پذیر در سازمان ابتدا باید این ذهنیت که بهره‌وری در گرو حضور کارمندان در ساعت کاری ثابت و مشخصی است را کنار بگذارید. در واقع مشکل حضور‌گرایی (جایی که افراد مجبور می‌شوند که حتی اگر مریض هستند چهره خود را در محیط کار نشان دهند) روی بهره‌وری تاثیر زیادی دارد. 

شرکت‌ها و مدیران باید معیارهای بهتری برای بررسی خروجی کارمندان خود ایجاد کنند: آیا پروژه طبق برنامه زمانی تکمیل شده است؟ آیا اعضای تیم به خوبی با یکدیگر کار کرده‌اند؟ آیا گزارش آن‌ها کیفیت بالایی دارد؟ این معیارها بسیار مناسب‌تر از این هستند که کارمندان هر روز راس ساعت ۹ صبح در محل کار حضور داشته باشند. 

۴- انعطاف پذیری خود را تبلیغ کنید

ایجاد محیط کار انعطاف پذیر در سازمان باعث می‌شود که تعداد کارمندان با استعداد درخشان در دسترس کارفرمایان افزایش پیدا کند؛ زیرا افرادی که قبلا در محیط‌های انعطاف‌پذیر کار کرده‌اند قطعا دوست دارند باز هم در این نوع محیط‌ها فعالیت داشته باشند و تلاش می‌کنند تا این موقعیت را از دست ندهند. 

همچنین تقاضا برای شغل‌هایی با ساعت کاری انعطاف پذیر نیز بسیار زیاد است. طبق آمارهای منتشر شده، ۸۷ درصد از کارمندان یا کاری انعطاف‌پذیر دارند یا دوست دارند که چنین شغلی داشته باشند. کارفرمایانی که این تقاضای افراد را نادیده بگیرند، در جنگ استخدام افراد با استعداد، به موفقیت نخواهند رسید. 

متاسفانه کسب‌وکارهای کمی منعطف بودن کار خود را تبلیغ می‌کنند؛ به طوری که در سال ۲۰۱۹ فقط ۱۵ درصد از مشاغل انگلیس، درباره انعطاف‌پذیری خود تبلیغ کرده‌اند. در صورتی که اگر تبلیغاتی درباره این موضوع داشته باشند، می‌توانند کارمندان با استعدادی را جذب کنند. 

شواهد نشان می‌دهند که مزایای کار انعطاف پذیر روز به روز در حال جذاب شدن هستند. در این نوع کار بهره‌وری کارمندان افزایش و غیبت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. تنها کارفرمایان نیستند که از کسب مهارت در مدیریت کار انعطاف پذیر سود کسب می‌کنند؛ بلکه کارکنانی که تعادل خوبی بین کار و زندگی برقرار می‌کنند نیز در این نوع کار انگیزه بیشتری دارند. 

اگر بخواهیم به مزایای این روش کار در سطح اجتماع اشاره کنیم، یکی از بزرگ‌ترین مزایا کاهش انتشار کربن در هوا در نتیجه کاهش رفت‌و‌آمد کارمندان به محل کار است. همچنین استرس کاری افراد کاهش پیدا می‌کند. اما فقط با مدیریت خوب، رویکرد تازه در طراحی شغل و اشتیاق همه افراد به این امر مهم می‌توان رسید. 

منبع: fastcompany

همچنین بخوانید: «چگونه یک تیم با سبک های کاری مختلف را مدیریت کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *