تعلق سازمانی

10 گزارش آماری از تعلق سازمانی در سطح جهان که باید بخوانید:

تعلق سازمانی

قبل از پرداختن به این گزارش های آماری، باید بدانیم سنجش تعلق سازمانی چیست، دلایل اهمیت سنجش تعلق سازمانی را بررسی کنیم و به طور خلاصه به عوامل موثر بر تعلق سازمانی بپردازیم:

 

سنجش تعلق سازمانی چیست؟

طبق تعریف ارائه شده از شرکت EngageForSuccess.com ، تعلق سازمانی، یک رویکرد سازمانی است که باعث ایجاد شرایطی می شود که در آن افراد سازمان هر روز بهترین عملکرد خود را ارائه دهند، به اهداف و ارزش های سازمان متعهد باشند و با انگیزه به موفقیت سازمان کمک کنند.

 

همانطور که  Kevin Kruse، نویسنده کتاب رهبران بزرگ قوانین معینی ندارند، مطرح کرده است، تعلق سازمانی معادل رضایت کارمندان نیست. Kruse اینطور استدلال می کند که ممکن است کارمندی خوشحال باشد، اما سازندگی کافی برای سازمان نداشته باشد.

طبق آنچه گفته شد، تعلق سازمانی را می توان موقعیتی تعریف کرد که در آن، کارمند از نظر احساسی روی سازمان سرمایه گذاری می کند.این بدان معنی ست که کارمند به موفقیت سازمان اهمیت می دهد، از منافع آن دفاع می کند و با اشتیاق روی وظایف خود در سازمان تمرکز می کند و این حالتی است که افراد نسبت به سازمان و اهداف آن احساس تعهد می کنند.

افراد دارای حس تعلق سازمانی، معمولا برای عملکرد فراتر از انتظار تلاش می کنند، برای حفظ روابط مثبت با همکاران خود می کوشند و به افراد جدید در سازمان کمک می کنند تا زودتر نقش خود را در شرکت پیدا کنند. آنها تغییرات را می پذیرند و برای مقابله با چالش ها راه حل مناسب ارائه می دهند.

 

چرا سنجش تعلق سازمانی اهمیت دارد؟

تعلق سازمانی موجب می شود که کارمندانی که به سازمان متعهد هستند، حتی زمانی که مدیران در حال بررسی عملکرد آنها نیستند، برای هرچه بهتر پیش بردن وظایف تلاش کنند. به همین دلیل Kruse مطرح می کند که کارمندان دارای تعلق سازمانی، باعث نتیجه بهتر هر کسب و کاری می شوند.

نتایج مثبت تعلق سازمانی در چندین مطالعه و نظر سنجی از طریق Harvard Business Review و شرکت تحلیلی و مشاوره ای Gallup مورد بررسی قرار گرفته است.

موسسه Harvard Business Review Analytic Services بیش از 500 مالک کسب کار را مورد بررسی قرار داد و طبق آمار بدست آمده از نتایج این ارزیابی، 71%شرکت کنندگان، تعلق سازمانی کارکنان را بعنوان عامل بسیار مهمی در موفقیت کسب و کار و مزیت رقابتی بیان کردند.

همچنین نتایج مطالعات گالوپ بیان می کند تعلق سازمانی بالا در کسب و کارها منجر به 21% سوددهی بیشتر خواهد شد و کارکنان علاقه کمتری به ترک شغل خود دارند.

Bamboohr.com شرکت ارائه دهنده نرم افزارهای منابع انسانی، بیان می کند: «کارکنانی که حس تعلق سازمانی در آنها قوی تر است، نه تنها در موقعیت شغلی خود راضی تر و موثرتر هستند، بلکه به شرکت متعهدتر هستند و برای رشد کسب و کار تلاش بیشتری خواهند داشت.»

همچنین بخوانید: ۴ نکته ضروری برای بهبود تعلق سازمانی در دنیای دورکاری

 

تعلق سازمانی

چه فاکتورهایی بر تعلق سازمانی کارکنان تاثیرگذار است؟

 

آمارهای ارائه شده، بیان کننده نقش دلبستگی شغلی بر پیشرفت کسب و کار است. اما سازمان هایی که بدنبال افزایش این دلبستگی هستند به چه عواملی باید توجه کنند؟

در ادامه این مقاله به تعدادی از این موارد اشاره کرده ایم:

فرهنگ سازمانی:

فرهنگ سازمانی هر شرکت، بر نحوه تعامل کارکنان با سازمان تاثیرگذار است. پس سوال مهم این است که آیا فرهنگ مشارکت سازمانی در ساختار شرکت شما وجود دارد؟ این مساله شامل احترام به کارکنان، توانمندسازی آنها و ایجاد انگیزه برای اعضای شرکت است.

همچنین سازمان باید از میزان شفاف بودن اهداف و اعلام نقشی که هر کدام از کارکنان برای رسیدن به این اهداف دارند، اطمینان حاصل کند.

مدیر:

مدیران نقش مهمی در ایجاد تعهد و مشارکت کارکنان بر عهده دارند. مدیران هر سازمان باید مهارت هایی در جهت افزایش انگیزه و تشویق کارکنان داشته باشند.اگر مدیران سازمان شما، در این زمینه توانمندی کافی ندارند، ایجاد روابط مستحکم بین تیم ها در جهت ایجاد تعلق سازمانی، تبدیل به چالش خواهد شد.

فرایندهای سازمانی:

هرچه میزان شفافیت و یکپارچگی فرایندها در سازمان شما بیشتر باشد، تعلق سازمانی کارکنان نیز بیشتر خواهد بود. شما می توانید با به اشتراک گذاری اطلاعات، توجه به رشد و توسعه فردی کارکنان و فراهم کردن امکان ارتقا و تشویق کارکنان، میزان تعهد آنها به سازمان را افزایش دهید. اگر کارکنان اعتقاد داشته باشند که تلاش های آنها در شرکت دیده نمی شود، قطعا دلبستگی شغلی بالایی نخواهند داشت.

 

آمار و ارقام تعلق سازمانی در سطح جهانی:

1-کمتر از 20% کارکنان در سطح جهانی، دلبستگی شغلی دارند!

در گزارش وضعیت محیط کار جهانی، گالوپ به این نتیجه رسید که «20 درصد از کارمندان در محل کار تعلق سازمانی دارند»

 

اگرچه گزارش گالوپ تا حدودی تصویری تلخ را ترسیم می‌کند، سازمان‌های دیگری که سطوح تعامل سازمانی را در سطح جهانی بررسی می کنند، نرخ مشارکت بالاتری را نشان می‌دهند. این می تواند به دلیل این واقعیت باشد که برخی از سازمان ها عدم وجود تعلق سازمانی را تنها به عنوان عدم مشارکت فعال می بینند.

 

به عنوان مثال، Kincentric ، ارائه‌دهنده راهکارهای تعامل کارکنان، بیان می‌کند که 65 درصد از کارمندان دلبسته شغل خود هستند. البته این شرکت فقط داده های مشتریان خود را بررسی می کند.

 

2-میزان تعلق سازمانی در ایالات متحده، در سال 2021 به بالاترین میزان خود رسیده است

گالوپ اعلام کرده است از زمان آغاز بررسی های مرتبط با مشارکت کارکنان، بالاترین درصد تعلق سازمانی کارکنان ایالات متحده ، 36 درصد در سال 2021 بوده است.

 

گالوپ افزایش سطوح مشارکت کارکنان در ایالات متحده را به بهبود اقتصاد و مزایای کارکنان نسبت می دهد، با وجودی که این عوامل، محرک های اصلی مشارکت کارکنان نیستند.

 

3-آمریکای لاتین، در صدر جدول آمار تعلق سازمانی

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط Kincentric از مشتریان خود از نیمه دوم سال 2019 تا سه ماهه اول سال 2020، بالاترین سطح مشارکت کارکنان در آمریکای لاتین با 74 درصد است.

 

4-دلبستگی شغلی کارکنان بر اساس منطقه جغرافیایی:

بعد از آمریکای لاتین، منطقه شمال آفریقا (MENA) با 72 درصد بالاترین میزان مشارکت کارکنان را دارد. آسیا و اقیانوسیه با 71 درصد، آمریکای شمالی با 72 درصد و جنوب صحرای آفریقا با 62 درصد رتبه های بعدی را دارا هستند.

 

هنگام مطالعه این ارقام در نظر داشته باشید عواملی مثل شرایط و فرهنگ زندگی در مناطق مختلف جهان بر این آمار تاثیرگذار خواهند بود و این تنها ارائه دهنده روند کلی تعلق سازمانی است.

 

تعلق سازمانی

5-اروپا،رتبه دار کمترین میزان تعلق سازمانی کارکنان

شرکت  Aon Plc. بعد از بررسی “پنج میلیون کارمند در بیش از 1000 سازمان در سراسر جهان” سال 2017 اعلام کرد که اروپا با 60% کمترین سطح مشارکت را در سطح جهانی دارد.

 

6-افزایش سطح مشارکت کارکنان

به طور کلی، تجزیه و تحلیل Aon نشان می دهد که درصد تعلق سازمانی کارکنان در حال افزایش بوده است. از 59٪ در سال 2011 به 65٪ در سال 2017. تا مارس 2020، که Kincentric سطح تعامل سازمانی را 68٪ گزارش می کند.

 

همچنین بخوانید: چگونه تعلق سازمانی افراد را در دوران پاندمی کرونا تقویت کنیم؟

7-سه کمپانی برتر از نظر دلبستگی شغلی کارکنان

Great Place to Work، شرکتی که به کسب و کارها در تبدیل شدن به مکان های عالی برای کار کمک می کند، شرکت های برتر سال 2019 را از نظر تعامل معرفی کرد.

هیلتون: کارمندان معتقدند شرکت روی آنها سرمایه گذاری می کند و روحیه کارآفرینی را تشویق می کند.

Salesforce: به گفته کارکنان شرکت، این سازمان وعده های خود را به عمل تبدیل می کند.

Wegmans Food Markets Inc.: کارمندان آن را به عنوان شرکتی که در آن «کارمندان می‌توانند رویای آمریکایی را دنبال کنند» از طریق پیشرفت‌ها و فرصت‌های یادگیری تحسین می‌کنند.

 

8-کارمندان مسن تر، تعلق سازمانی بالاتری دارند

Sloan Center در گزارشی با عنوان «تأثیر کشور و سن بر تعهد کاری، رضایت شغلی و تعلق سازمانی در میان کارمندان در ایالات متحده» بیان کرد که افراد مسن تر دلبستگی شغلی بیشتری دارند

طبق گزارش اسلون، «میانگین سطح مشارکت کاری در میان افراد 30 تا 39 ساله در کارگاه‌های ایالات متحده، در مقایسه با افراد 40 تا 49 ساله و افراد بالای 50 سال کمتر است.».

 

9-دلبستگی شغلی در خانم ها بیشتر از آقایان است

مطالعه ای که در مجله تجارت و مدیریت IOSR منتشر شده است بیان می کند «تنوع جنسیتی و مشارکت سازمانی کارکنان رابطه مستقیمی دارند». این در حالی ست که زنان در بسیاری از سازمان‌ها موقعیت برابری با مردان ندارند.

 

همچنین گالوپ گزارش می دهد که زنان تعلق سازمانی بیشتری نسبت به مردان دارند. در همین گزارش اشاره شده است که کارمندان تحت مدیریت زنان تعهد سازمانی بیشتری نسبت به مردان دارند.

 

10- مشارکت کارکنان نتایج کسب و کار را بهبود می بخشد

شرکت هایی با کارمندان متعهد در مقایسه با شرکت هایی که سطح تعلق سازمانی پایینی دارند، نتایج بهتری را نشان می دهند. گالوپ بعد از مقایسه کسب و کارهای با سطح مشارکت بالای کارکنان و شرکت هایی که کارمند آن دلبستگی شغلی اندکی داشتند، نتایج زیر را منتشر کرد. در سازمان هایی که سطح تعلق سازمانی بالایی دارند:

 

افزایش بهره وری 17 درصد

افزایش رتبه بندی مشتریان تا 10 درصد

افزایش 20 درصدی فروش

افزایش 21 درصدی سودآوری

کاهش غیبت و عدم حضور کارمندان تا 41 درصد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *